Original title:
Karel 3D - aplikace pro výuku programování
Translated title:
Karel 3D - Application for Teaching of Programming
Authors:
Čoupek, Vojtěch ; Regéciová, Dominika (referee) ; Křivka, Zbyněk (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá přehledem dostupných prostředků pro pedagogy informatiky, kteří seznamují studenty s programováním. Cílem je implementace prostředí pedagogického jazyka Karel inspirovaného prací Andreje Blaha a jeho kolegů pro platformu MS-DOS. Byla navržena aplikace ve webovém prostředí, která rozšiřuje funkčnost předlohy o proměnné a zahrnuje moderní prvky uživatelského rozhraní, jako jsou blokové programování, obarvování syntaxe jazyka, syntaktickou kontrolu a 3D grafiku. Současně také pedagogům nabízí sadu základních příkladů a dovoluje jim tvořit si vlastní zadání.
The work provides a survey of the tools available for the teachers of Informatics who teach students the basics of programming. The main aim is to create the implementation of Karel pedagogic language inspired by the work of Andrej Blaho and his colleagues for MS-DOS platform. The new web application is introduced that expands the functionality of the original language with variables and includes the up-to-date elements of the user interface, such as block programming, highlighting the language syntax, syntax checking and 3D graphics. The application also provides a set of basic examples for teachers and allows them to create their own tasks.
Keywords:
3D graphics; beginners in programming; block programming; Karel language; pedagogical programming language; primary school; secondary school; syntax checking; Teaching of programming; web application; 3D grafika; blokové programování; jazyk Karel; kontrola syntaxe; pedagogický programovací jazyk; střední škola; Výuka programování; webová aplikace; začátečníci v programování; základní škola
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/199395