Original title:
Škola jako integrační partner. Průběžná výzkumná zpráva projektu
Translated title:
School as an Integration Partner. Interim research report.
Authors:
Leontiyeva, Yana ; Mikešová, Renáta ; Tollarová, Blanka ; Šimon, Martin ; Čermáková, Dita Document type: Research reports
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Průběžná výzkumná zpráva je shrnutím dosavadních poznatků projektu Škola jako integrační partner, který se zabývá integrací žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na pražských základních školách. První část zprávy se věnuje analýze dostupných statistických dat, analýze předchozích výzkumů a dalších zdrojů informací o žácích s OMJ jako např. výročních zpráv škol. Druhá část shrnuje poznatky z rozsáhlého výzkumu na základních školách v Praze ve školním roce 2019-2020 zjišťujícího situaci žáků s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka. Výzkum se zaměřil na zjištění počtu těchto žáků na jednotlivých základních školách v Praze s rozlišením podle jejich jazykové úrovně, na využití jednotlivých podpůrných opatření ze strany škol, na financování podpory žáků s OMJ a na existenci učitelů specializovaných na výuku češtiny jako druhého jazyka na základních školách.The interim research report is a summary of the findings of the School as an Integration Partner project, which deals with the integration of migrant background pupils (non-native language speakers) in Prague's primary schools. The first part of the report deals with the analysis of available statistical data, analysis of previous research and other sources of information on pupils with migrant background. The second part summarizes the findings from an extensive research at primary schools in Prague conducted within the project in the school year 2019-2020 and focused on the situation of pupils with insufficient knowledge of Czech as a language of instruction. The research focused on finding out the number of these pupils at individual primary schools in Prague including the estimation of their language skills. The research also focused on the use of individual support measures by schools, on financing support of migrant background pupils and on the existence of teachers specialized in teaching Czech as a foreign language.
Keywords:
education; Integration; non-native language speakers Project no.: TL02000384 Funding provider: GA TA ČR
Institution: Institute of Sociology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0318745