Název:
Lekce behaviorální ekonomie v prevenci: jak také bojovat s covid-19
Překlad názvu:
What behavioural economics can teach us about prevention: another way of fighting Covid-19
Autoři:
Bauer, Michal ; Chytilová, Julie Typ dokumentu: Výzkumné zprávy
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Edice: Studie IDEA anti COVID-19, svazek: 6/2020
Abstrakt: [cze][eng] Přispět k omezení šíření viru covid-19 dnes může každý z nás svým každodenním chováním. Poznatky dosavadních výzkumů z oblasti behaviorálních věd ukazují, jak mohou být jednotlivci, soukromé organizace i státní instituce nápomocni při změně chování v oblasti prevence. Díky výzkumům poměrně dobře víme, jak se virus nejčastěji přenáší a jaké jsou efektivní formy preventivního chování, které mohou přenosu bránit. Velmi účinné je v tomto ohledu důkladné mytí rukou mýdlem, omezení sahání si na obličej a potlačení kašlání a kýchání do volného prostoru. Výzkumy však také ukazují, že informovanost o tom všem ke změně chování lidí často nestačí. Lidé totiž mají sklon zapomínat, roli hraje únava a nepozornost, mnozí lidé mají tendenci prokrastinovat a nedělat věci, které by vědomě dělat chtěli. Je rovněž těžké změnit jejich dlouhodobě zavedené návyky. Většina výzkumných poznatků pochází celkem přirozeně z rozvojových zemí, kde šíření nakažlivých chorob bylo mnohem aktuálnějším problémem než v ekonomicky rozvinutých zemích. Velký přínos mají často snadné drobné připomínky. Veřejná dostupnost zařízení na mytí rukou často nestačí k tomu, aby je lidé používali. Důležitou roli hraje jejich vhodné umístění ve veřejném prostoru a viditelnost. Důležité je přemýšlet nad tím, jak vytvořit prostředí, v němž je cílené chování jednoduše proveditelné, lidé ho mají stále na paměti a postupně si ho zautomatizují. Bariérou pravidelného a řádného mytí rukou v soukromí jsou často zvyky, jako železná košile, kterou je těžké měnit. Lidé mají sklon si mýt ruce příliš rychle a nedokonale. I když člověk ví, jak si správně mýt ruce, dělat to soustavně mnohokrát denně, po dobu alespoň dvaceti vteřin není jednoduchý úkol.Every one of us can help limit the spread of the Covid-19 virus today, through our everyday behaviour. Research from behavioural science to date has shown how individuals, private organizations and state institutions can all contribute to changes in behaviour that are effective in prevention. Thanks to the studies that have been carried out so far, we know quite a lot about how the virus spreads most frequently and what kinds of behaviour are most effective in preventing that spread. Washing our hands with soap, avoiding touching our faces and stifling any coughs or sneezes into the air are all very effective. However, research has shown that simply being informed about all this is not sufficient for people to change their behaviour. People have a tendency to forget, which is enhanced by tiredness and inattention, many people also tend to procrastinate and not to do things even though they are aware of wanting to do them. Furthermore, it is difficult to change our long-established habits. Most existing research into behavioural prevention is, quite naturally, from developing countries, where the spread of infectious diseases has been a more topical problem than in the economically developed countries. These studies have shown that frequent, simple reminders can be very beneficial. Making hand-washing facilities available to the public does not mean that people will use them. Their placement within the public space and their visibility play a key role. We must think carefully about how to create an environment in which the target\nbehaviour is easily carried out, people are constantly reminded of it, and it gradually becomes automatic. Our habits, which are very hard for us to shake off, often act as a barrier to regular, proper hand-washing at home. People tend to wash their hands too quickly and not thoroughly enough. Even when we know how to wash our hands properly, doing so systematically, several times a day for twenty seconds at a time is no easy task.
Klíčová slova:
behavioural economics; COVID-19; prevention Číslo projektu: StrategieAV21/22 Poskytovatel projektu: AV ČR