Název:
Interdisciplinární propojení výtvarné a mediální výchovy ICT jako podpůrný prostředek ve výtvarné výchově
Překlad názvu:
Interdisciplinary connection of Art and Media Education. ICT as a support tool in Art Education.
Autoři:
Meira da Rocha, Zdeňka ; Raudenský, Martin (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent) ; Jirák, Jan (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Zdeňka Meira da Rocha: Interdisciplinární propojení výtvarné a mediální výchovy. ICT jako podpůrný prostředek ve výtvarné výchově Abstrakt Disertační práce reflektuje požadavky na změny ve vzdělávání související s aktuálními potřebami digitalizace všech oblastí života společnosti. Ve struktuře nově požadovaných dovedností je kladen důraz na schopnost pracovat s informacemi a digitálními technologiemi, rozvoj kritického myšlení, kreativity a schopnosti řešit problémy. Disertace tuto problematiku nahlíží z pozice vizuálních a mediálních studií, která do vzdělávání pronikají skrze vzdělávací obor Výtvarná výchova a průřezové téma Mediální výchova. Jejím cílem je zmapovat průniky výtvarné a mediální výchovy na teoretické a kurikulární rovině a ve vzdělávací praxi zkoumat podmínky jejich propojování. Hlavní prostředky splnění tohoto cíle: (1) studium kurikulárních dokumentů, (2) kvalitativně-kvantitativní dotazníkové šetření stávající situace v praxi, (3) kvalitativní metoda akčního výzkumu, jehož cílem bylo zmapovat vhodné způsoby (strategie, formy a metody) integrace mediální výchovy do výtvarné výchovy na gymnáziích. Výzkumné nálezy jsou doplněny rozhovory s učiteli gymnázií, kteří výtvarnou a mediální výchovu ve výuce propojují. Výstupem jsou inspirativní příklady a další podněty propojení těchto oborů i...Zdeňka Meira da Rocha: Interdisciplinary connection of Art and Media Education. ICT as a support tool in Art Education. Abstract This PhD thesis reflects the requirements for changes in education related to the current needs of digitization of all areas of society. On the structure of newly required skills the emphasis is put on the ability to work with information and digital technologies, the development of critical thinking, creativity and the capability to solve problems. The presented PhD thesis considers above mentioned issue from the position of visual and media studies which penetrate into education through the educational field of Art education and the cross-curricular topic of media education. Its aim is to map the intersections of art and Media education on a theoretical and curricular level and to examine the conditions of their interconnection in educational practice. The main means of fulfilling this goal: (1) study of curricular documents (2) qualitative- quantitative questionnaire survey of the current situation in practice, (3) qualitative method of action research which aimed to map appropriate ways (strategies, forms and methods) Art education at upper secondary schools. The research findings are supplemented by interviews with upper secondary school teachers who connect Art and Media...
Klíčová slova:
interdisciplinarita; kurikulum; kvalitativní výzkum; médium; obraz; průřezové téma Mediální výchova; reflektivní praxe; sémiotická analýza; vizuální a mediální gramotnost; vizuální kultura; vzdělávání; výtvarná výchova; art education; cross-curricular topic media education; curriculum; education; image; interdisciplinarity; medium; qualitative research; reflective practice; semiotic analysis; visual and media literacy; visual culture