Original title:
Distanční vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Translated title:
Distance education of pupils with the need for support due to different cultural and living conditions
Authors:
Haplová, Miroslava ; Hájková, Vanda (advisor) ; Němec, Zbyněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Distanční vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Distance education of pupils with the need for support due to different cultural and living conditions Miroslava Haplová ABSTRAKT Uzavření škol a přechod na distanční výuku na jaře roku 2020 přinesly novou zkušenost do českého školství a celé společnosti. Tato situace znamenala významné zatížení zejména pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), žáky se SVP z důvodu sociálního znevýhodnění nevyjímaje. Na základě kvalitativního výzkumu, za využití strukturovaných a polostrukturovaných rozhovorů s rodinami dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a s pracovníky vzdělávacích služeb, budou objasněny s ohledem na žáky se sociálním znevýhodněním vstupní předpoklady pro distanční výuku a její překážky, dále pak strategie škol, role speciálního pedagoga a potenciál spolupráce škol a dalších aktérů v době distanční výuky. Výsledky předkládané práce ukazují, že pro adekvátní podporu žáků se sociálním znevýhodněním během distanční výuky je nutné, aby škola znala jejich rodinné podmínky a podle nich nastavila vhodný způsob vzdělávání. Sociální znevýhodnění má oproti běžné prezenční výuce znatelnější projevy a vytváří ve vzdělávání významné bariéry. Absence participace žáků na distanční výuce vede k prohloubení nerovností. Zásadní překážkou...Diplomová práce Distanční vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Distance education of pupils with the need for support due to different cultural and living conditions Miroslava Haplová ABSTRACT Closing schools and launching distance education in spring of the year 2020 have brought new experience into the Czech educational system and the whole society. This situation has had a great impact especially on the pupils with special needs including those with social disadvantage. The qualitative research together with structured and semi-structured interviews with socially disadvantaged families and educational service workers will, with emphasis on the issue of pupils with social disadvantage, help clarify the input preconditions for distance education with its obstacles, schools' strategies, the role of special tutors and the schools' potential for collaboration with other institutions and participants at the time of distance eduction. The outcomes of this thesis reveal that to find an adequate way to support the pupils with special needs, it is crucial for the schools to know the pupils' family conditions and set up a suitable strategy for their education based on the situation. The aspects of the social disadvantage play even more distinctive role during distance education compared to the common...
Keywords:
barriers in education; Distance learning; pupil with special educational needs; social disadvantage; special teacher; bariéry ve vzdělávání; Distanční výuka; sociální znevýhodnění; speciální pedagog; žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/124282