Název:
Výchozí podmínky základních škol pro realizaci preventivních aktivit modelu PBIS
Překlad názvu:
Initial conditions of primary schools for implementation of preventive activities of the PBIS model
Autoři:
Lukasová, Sandra ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kubíčková, Anna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce řeší současné způsoby realizace primární prevence základních škol v České republice. Cílem bylo zjistit míru připravenosti základních škol na implementaci světově úspěšného výzkumně ověřeného programu pozitivní podpory chování žáků ve školním prostředí (PBIS) za účelem prevence rizikového chování dětí a mládeže ve školách. V první části práce je věnován prostor teoretickým poznatkům o žácích s rizikovým chováním, preventivním a intervenčním postupům primární prevence uplatňovaných ve školách a důkladnému popisu metody PBIS. Pro výzkumné šetření jsme použili kvalitativní metodu polostrukturovaných rozhovorů. Vyhodnocení probíhalo na základě rozhovorů s pedagogickými pracovníky na čtyřech základních školách. Analýza probíhala prostřednictvím otevřeného kódování. Otázky byly kladeny na oblast využívání preventivních opatření základními školami a odpovědi tak přinesly náhled, jaké používané prvky se shodují s metodou PBIS. Výsledky výzkumu ukazují shody ve využívání preventivních prvků v oblasti fyzického uzpůsobení třídy a v pozitivní formulaci pravidel chování. Naopak nejsou využívány vizualizace rutinních postupů ani pravidel chování v prostorách školy. Provedeným výzkumem jsme také zjistili, že u mladších žáků se aplikuje více prvků přístupu PBIS než u žáků druhého stupně. V...Diploma thesis deals with the current methods of implementation of primary prevention of primary schools in the Czech Republic. The aim was to determine the degree of preparedness of primary schools for the implementation of a world-wide research-proven program of positive support for students behavior in the school environment (PBIS) in order to prevent risky behavior of students in schools. The first part of the thesis is devoted to theoretical knowledge about students with risky behavior, preventive and interventional procedures of primary prevention applied in schools and a thorough description of the PBIS method. We used a qualitative method of semi-structured interviews for the research survey. The evaluation took place on the basis of interviews with pedagogical staff at four primary schools. The analysis was performed using open coding. Questions were asked about the use of preventive measures by primary schools and the answers provided an insight into which elements used correspond to the PBIS method. The results of the research show similarities in the use of preventive elements in the field of physical environment of the class and in the positive formulation of the rules of conduct. On the contrary, visualizations of routine procedures and school-wide expectations in school premises are...
Klíčová slova:
fyzické prostředí školy; PBIS; pravidla chování; primární prevence; rizikové chování; rutinní postupy; PBIS; physical environment of the school; primary prevetnion; routine procedures; school-wide expectations; unwanted behaviours