Název:
Projektové vyučování zoologie obratlovců na II. stupni základních škol
Překlad názvu:
Project Based Learning of Vertebrate Zoology at Lower Secondary Schools
Autoři:
Becková, Veronika ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá projektovou výukou zoologie obratlovců na 2. stupni základních škol. Zprvu nastiňuje důvody nezájmu žáků o předměty přírodovědného zaměření a pokouší se najít východisko, jak žákům výuku přírodopisu zatraktivnit prostřednictvím badatelsky orientovaných metod a projektové výuky. Projektové vyučování i badatelsky orientovaná výuka jsou metody aktivizující žáky a zvyšují jejich motivaci se přírodovědnými předměty zabývat. Pro efektivní přírodovědné vyučování je podstatné používat výukové metody, které jsou založeny na vlastním pozorování a experimentování, vyhledávání a zpracování získaných informací a žáci jsou v nich aktivně zapojeni do procesu poznávání různých faktů a zákonitostí. Tyto způsoby výuky mají své kořeny v empirismu, senzualismu a racionalismu. Mění se i role učitele, který se stává jakýmsi průvodcem ve vyučovacím procesu a nechává žáky samostatně pracovat na zvoleném tématu. Kromě vytyčení a vysvětlení základních pojmů jako inquiry- based instruction předkládá též tato práce návod na zpracování samostatné badatelské lekce od formulace hypotézy, plánování a provedení pokusu až po vyhodnocení dat a vyvození závěru. Uvádí konkrétní příklady z praxe, které zohledňují tyto zásady práce se žáky. Jednotlivé lekce zpracovávají kapitoly z výuky zoologie obratlovců v 7. a 8....This work deals with project teaching of vertebrate zoology at the 2nd level of primary schools. First, it outlines the reasons for students' lack of interest in science subjects and tries to find a way to make teaching science more attractive to students through research-oriented methods and project-based teaching. Project-based teaching and enquiry based science education are methods that activate pupils and increase their motivation to engage in science subjects. For effective science teaching, it is essential to use teaching methods that are based on self-observation and experimentation, search and processing of acquired information, and students are actively involved in the process of learning about various facts and laws. These teaching methods have their roots in empiricism, sensualism and rationalism. The role of the teacher is also changing, who becomes a kind of guide in the teaching process and lets the students work independently on the chosen topic. In addition to setting out and explaining basic concepts such as inquiry-based instruction, this work also presents instructions for elaborating a separate research lesson from hypothesis formulation, planning and execution of the experiment to data evaluation and drawing conclusions. It gives concrete examples from practice that take into...
Klíčová slova:
badatelsky orientované vyučování projektové vyučování zoologie obratlovců ochrana přírody; Inquiry Based Science Education Project Based Learning Vertebrate Zoology Nature Conservation