Název:
Role vzdělávacích expertů v soudobém diskursu o vzdělávání
Překlad názvu:
The Role of Educational Experts in the Contemporary Discourse of Education
Autoři:
Šimáková, Monika ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na problematiku tzv. "vzdělávacích expertů". "Vzdělávací experti" představují, zjednodušeně řečeno, mluvčí, jež se v mediálním prostoru vyjadřují k problematice vzdělávání. Nejedná se však většinou o experty na vzdělávání v pravém slova smyslu, ale o kvazi experty, jež disponují silným mediálním zájmem, bývají napojení na politiku, jejich mluva je často zatížena zjednodušováním či generalizací a často ve svých promluvách kladou důraz na určitá přesvědčení, která blíže diplomová práce jednotlivě problematizuje. Tato práce se snaží odpovědět na to, zda se v českém mediálním prostředí ke vzdělávací problematice vyjadřují opravdu jen tito popsaní kvazi experti nebo zda se ke slovu dostávají také experti, ve smyslu vědecky poučení odborníci. Cílem diplomové práce je proto identifikovat, kdo se v českém mediálním prostoru vyjadřuje ke vzdělávací problematice a analyzovat, jakým způsobem tito mluvčí o vzdělávání promlouvají. Práce je rozdělená na část teoretickou a na část analytickou. Teoretická část si klade za cíl vymezit základní pojmy, se kterými je v rámci diplomové práce pracováno - konkrétně jde pojmy expert na vzdělávání a pedagogický diskurs. Analytická část vychází z analýzy výstupů masových médií, přičemž nejprve prezentuje použitou metodologii a poté prezentuje...The diploma thesis focuses on so-called "experts on education". In simple terms, "experts on education" are speakers who comment on educational issues in the media. However, they are typically not experts on education in the true sense of the word but quasi-experts who have a strong media interest, who are often connected to politics, whose speech is often burdened by simplification or generalisation, and who often emphasise certain beliefs in their communications, which are individually challenged in detail by the diploma thesis. The thesis attempts to answer whether only the aforementioned quasi-experts comment on educational issues in the Czech media environment or whether true experts, meaning scientifically qualified professionals, can also be heard. The aim of the diploma thesis is therefore to identify who comments on educational issues in the Czech media space and to analyse how these speakers talk about education. The thesis is divided into a theoretical part and an analytical part. The theoretical part aims to define the basic concepts that are worked with in the thesis - specifically, the concepts of "expert on education" and "pedagogical discourse". The analytical part is based on the analysis of the outputs of the mass media, first presenting the methodology used and then the results...
Klíčová slova:
Expert|expert na vzdělávání|pedagogické diskursy|analýza mediálních výstupů; Expert|Educational Experts|Discourses of Education|analysis of the outputs of the mass media