Název:
Práce učitelů základních škol s žáky - cizinci
Překlad názvu:
Work of primary school teachers with pupils of different nationalities
Autoři:
Wudiová, Markéta ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce na téma "Práce učitelů základních škol s žáky - cizinci" prezentuje teoretický rámec vzdělávání těchto žáků. Definuje základní pojmy, představuje statistické údaje o četnosti žáků - cizinců na českých školách, legislativní rámec a hlavní příčiny náročnosti vzdělávání žáků - cizinců. Cílem empirické části je zjistit připravenost pedagogů na práci s žáky - cizinci, osobní postoje učitelů ke vzdělávání těchto žáků a hodnocení dostupnosti pomůcek a podpory. Výsledky jsou prezentovány analýzou provedených kvalitativních rozhovorů. Z dat vyplývá nedostatečná připravenost pedagogů na výuku žáků - cizinců v rámci vysokoškolského studia a omezená nabídka kurzů dalšího vzdělávání v oblasti, přestože jsou tyto kurzy pedagogy hodnoceny jako přínosné. Hodnocení náročnosti výuky je velmi individuální, odvíjí se především od úrovně jazykové vybavenosti jednotlivých žáků a také od podobnosti mezi mateřským jazykem žáka a češtinou. Na nabídku podpory učitele v této problematice má velký vliv konkrétní škola. KLÍČOVÁ SLOVA žáci - cizinci, žáci s odlišným mateřským jazykem, pedagogika cizinců, žáci se SVP, interkulturní komunikaceThe thesis on topic "Work of primary school teachers with pupils of different nationalities" presents theoretical framework of education of those pupils. It defines important terms and presents statistical information regarding the number of pupils of different nationalities in Czech schools. It also presents legislative framework and describes the main challenges in education of pupils of different nationalities. The goal of the empirical part is to find out how are teachers trained to carry out this task, to find out their personal attitudes towards teaching those pupils and to achieve their feedback on available support and materials. Results of conducted qualitative interviews are presented. The collected data indicate insufficient training on the topic at universities and limited offer of additional courses, although the courses are perceived as beneficial by teachers. Extent of challenges faced by teachers is very individual. It depends mainly on the level of pupils' Czech language skills and also on how similar the pupils' native language is to Czech. Beside that, the offer of support for teachers is highly influenced by the particular school. KEYWORDS pupils of different nationalities, pupils with different mother language, education of foreigners, pupils with special educational needs,...
Klíčová slova:
interkulturní komunikace; pedagogika cizinců; žáci - cizinci; žáci s odlišným mateřským jazykem; žáci se SVP; education of foreigners; intercultural communication; pupils of different nationalities; pupils with different mother language; pupils with special education needs