Název:
Využívání podpůrných opatření u žáků s funkční poruchou zraku
Překlad názvu:
Use of supportive measures in pupils with visual impairment
Autoři:
Cvachová, Aneta ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje žákům s funkční poruchou zraku, kteří se vzdělávají s využitím podpůrných opatření různého stupně. Nejprve se práce věnuje popisu základních pojmů souvisejících s tématem. První kapitola práce se tedy zabývá představením zrakových funkcí s jejich nejčastějšími poruchami a zrakovými vadami v dětském věku, tedy i těmi, se kterými je se možné setkat ve vzdělávání. Dále se v práci autorka zabývá vymezením a následnou klasifikací pojmů užívaných v dílčí části Katalogu podpůrných opatření, kterými jsou zrakové postižení a oslabení zrakového vnímání. Jsou představena specifika vzdělávání jednotlivých skupin žáků podle závažnosti poruch zrakového vnímání. Práce obsahuje detailní rozbor oblastí podpory a jednotlivých podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Ve druhé praktické části jsou definovány cíle a výzkumné otázky. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno prostřednictvím analýzy lékařských zpráv a příslušných zpráv ze speciálně pedagogického centra u vybraných žáků nižšího stupně základních škol vzdělávajících se s využíváním podpůrných opatření v různém stupni. Data byla získána o sedmi žácích vzdělávajících se ve druhém, třetím a čtvrtém stupni podpůrných opatření. Cílem práce bylo...This diploma thesis covers the pupils with visual impairment who are school educated through the supportive measures of varying degrees. Firstly, it describes the essential concepts related to the topic. The first chapter introduces visual functions and their most common disorders, plus visual disorders in childhood which can be encountered in education. In following chapters, the definition and classification of terms used in the Catalogue of support measures in the Czech Republic is introduced and defined. The main terms covered are visual impairment and impaired visual perception and the education specifics are described for each groups of pupils according to the severity of visual impairment. This thesis also contains detailed analysis of support areas and each supportive measure designed for pupils in need of support in education due to the visual impairment and impaired visual perception. In the second part of practical study, research goals and questions are defined. From medical and other relevant reports of special pedagogical centre the qualitative research analysis had been conducted. The data were collected from selected primary school pupils who are using varying degrees of supportive measures. In total, it includes insight of seven pupils who are educated with the second, third and...
Klíčová slova:
funkční porucha zraku; Katalog podpůrných opatření; podpůrná opatření; vzdělávání; Zrakové funkce; zrakové postižení; Catalogue of support measures; education; impaired visual perception; supportive measures; Visual functions; visual impairment