Original title:
Diagnostika a rozvoj dětského porozumění tržnímu mechanismu u žáků 1. stupně ZŠ
Translated title:
Diagnostics and development of children's understanding of market mechanism on primary school
Authors:
Šimíková, Alexandra ; Dvořáková, Michaela (advisor) ; Tichá, Milena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je sledování konceptuální změny u žáků 1. stupně základní školy v porozumění tržnímu mechanismu. Na základě práce s modelovými situacemi bude provedena diagnostika žákovských porozumění, na kterou naváže didaktický postup vedoucí ke změně chybných a neúplných představ o fungování trhu. Na základě ověřování didaktického postupu budou prezentována doporučení pro výuku tématu na 1. stupni. KÍČOVÁ SLOVA teorie konceptuální změny, doménově obecná teorie učení, doménově specifická teorie učení, konstruktivismus, kvalitativní pedagogický výzkumThe aim of the diploma thesis is to observe the conceptual change in primary school students within the understanding of the market mechanism. On the basis of model situations, a diagnosis of children's understanding will be carried out, on which the didactic procedure will be made leading to the change of erroneous and incomplete ideas about the functioning of the market. On the basis of verifying the didactic procedure, recommendations will be presented for teaching the subject on primary school. KEY WORDS Conceptual change approach, domain-general theory, domain-specific theory, constructivism, qualitative pedagogical research
Keywords:
conceptual change approach; constructivism; domain-general theory; domain-specific theory; qualitative pedagogical research; doménově obecná teorie učení; doménově specifická teorie učení; konstruktivismus; kvalitativní pedagogický výzkum; teorie konceptuální změny
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/122525