Název:
Mobilita žáků na pražských gymnáziích z pohledu učitelů
Překlad názvu:
Pupils' mobility at Prague grammar schools from the teachers' perspective
Autoři:
Rokosová, Anna ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] této práci se zabývám problematikou mobility žáků skrze případovou studii vybraných gymnázií v Praze. aměřuji především na hlubší prozkoumání postojů učitelů k odchodům žáků z gymnázií, jejich náhled na příčiny odchodů či jejich důsledky. Dále se snažím zaměřit na preventivní opatření jednotlivých škol a funkc učitele jakožto aktéra prevence i intervence. poslední řadě mě zde zajímá informovanost učitelů o problematice odchodů žáků z gymnázií na kterých působí. Data, které získám pomocí kvalitativního dotazování, budu nich odpovědi na mé výzkumné otázky. Abych dostala podrobnější náhled na danou problematiku, využívám ve své práci techniku polostrukturovaných rozhovorů s pěti učiteli pražských gymnázií. Tyto data analyzuji a výsledky interpretuji. Přínos mé práce především umožnění podrobnějšího náhledu na mobility žáků. To může přispět dalším zkoumáním a tvorbě nových opatření. P učitelů jsou různorodé. Liší se ť už náhledem na příčiny či důsledky odchodů žáků, důležitostí preventivních opatření anebo náhledem na roli rodiny. Výpovědi, které zodpovídají mé výzkumné otázky, jsem rozdělila do kategorií dle podobnosti a analyzovala jejich četnost a důležitost pro méIn this thesis I deal with the issue of pupil mobility through a case study of selected grammar schools in Prague. Here I focus mainly on a deeper examination of teachers' attitudes to grammar school leaving, their insights and causes of departures or their consequences. I also try to focus on the preventive measures of the schools and the function of the teacher as an actor of prevention and intervention. Last but not least, I am interested in teachers' awareness of the issue of pupils' leaving the grammar schools. I will analyse the data that I obtain through qualitative questioning and look for answers to my research questions. In order to get a more detailed view of the issue, in my work I use the technique of semi-structured interviews with five teachers from Prague grammar schools. I analyse this data and interpret the results. The main benefit of my work is enabling a more detailed insight into the issue of pupil mobility. This can contribute to further research and the creation of new measures. Teachers' views on the issue are diverse. They differ either in terms of the causes or consequences of pupils' departures, the importance of preventive measures or in terms of the role of the family. I divided the statements that answer my research questions into categories according to similarity...
Klíčová slova:
gymnázia; mobilita; předčasné odchody; Studenti; učitelé; výsledky maturitních zkoušek; grammar schools; mobility; Pupils; results of school leaving exams; school leaving; teachers