Název:
Internetové memy a jejich virální potenciál
Překlad názvu:
The viral potential of internet memes
Autoři:
Limanovský, Adam ; Jirků, Jan (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce pojednává o fenoménu internetových memů. S teorií memů přišel evoluční biolog R. Dawkins koncem sedmdesátých let minulého století jakožto kulturní analogií genů. O několik desítek let později se pojem mem začínal objevovat v internetové kultuře ve spojení s vtipy. V této práci pracuji s pojmy mem, viralita, šiřitelná média a konvergence médií. Všechny tyto pojmy definují současné internetové prostředí. Vycházím především z knih L. Shifmanové: Memes in Digital Culture, H. Jenkinse: Convergence Culture: Where Old and New Media Collide a Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture (které je spoluautorem) a K. Nahonové a J. Hemsleyho: Going Viral. Nejprve vymezuji pojem mem a jeho diferenciaci od pojmu viralita, jelikož pro běžného uživatele internetu jsou tyto dva pojmy synonyma. V práci popisuji memové žánry, fáze vzniku internetových memů, které vznikají převážně ze šiřitelných médií na jejichž základě jsou memy vytvářeny a jaké faktory přispívají k jejich šíření v kyberprostoru. Analytická část se skládá z kontextové analýzy vybraných internetových memů, na nichž demonstruji, jak digitální manipulace mění kontext memů, ve kterých se daný mem může použít, a jak ovliňuje jejich fungování.This diploma thesis deals with the phenomenon of Internet memes. The theory of memes came from the evolutionary biologist R. Dawkins in the late 1970s, as a cultural analogy of genes. Decades later, the term "meme" began to appear in Internet culture in conjuction with Internet jokes. This thesis works with the concepts of meme, virality, spreadable media and media convegence. All of these terms define the current Internet environment. The diploma thesis is based mainly on books by L. Shifman: Memes in Digital Culture, H. Jenkins: Convergence Culture: Where Old and New Media Collide and Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture (co-authored) and K. Nahon and J. Hemsley: Going Viral. This diploma thesis deals with the definition of the term meme and its differentiation from the term virality, because for the average Internet user, these two terms are synonymous. The thesis describes meme genres, phases of the creation of Internet memes, which arise mainly from spreadble media and on the basis of which principles are memes created and what factors contribute to their spread in cyberspace. The analytical part consists of a contextual analysis of selected Internet memes, which demonstrates how digital manipulation changes the context of memes in which the meme can be used and how this...
Klíčová slova:
9GAG; Imgur; internetové memy; konvergence médií; mem; memy; Reddit; sociální média; viralita; šiřitelná média; 9GAG; Imgur; Internet Memes; Media Convergence; Meme; Memes; Reddit; Social Media; Spreadable Media; Virality