Název:
Podcasty jako mediální fenomén 21. století a posluchačské návyky mileniálů v České republice
Překlad názvu:
Podcasts as a Media Phenomenon of 21st Century and Listening Habits of Millennials in Czech Republic
Autoři:
Hamaďáková, Johana ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá podcastingem, jenž se stal fenoménem audio konzumace v současné digitální době. Cílem práce je určit hlavní motivace českých mileniálů k poslechu podcastů, identifikovat jejich stěžejní posluchačské návyky a specifika podcastů vedoucí k jejich poslechu, a poté tyto skutečnosti zasadit do kontextu teoretických konceptů studia vlivu digitálních médií na společnost. V první časti autorka věnuje pozornost aspektům podcastingu a fenoménům s ním spojeným a zasazuje podcasting do kontextu současné doby. V druhé části autorka představuje empirické i teoretické přístupy ke studiu posluchačů, se kterými bude porovnávat výsledky svého výzkumu. Samotný výzkum je proveden kvalitativní metodou za použití polostrukturovaných rozhovorů s vybraným vzorkem posluchačů. Na základě kvalitativní analýzy těchto rozhovorů je určeno několik zásadních motivací, které jsou poté společně s dalšími výsledky výzkumu interpretovány v poslední části práce. Studie si klade několik výzkumných otázek, které jsou na základě výsledků analýzy zodpovězeny v závěru této diplomové práce.This diploma thesis is devoted to podcasting, which has become a phenomenon of audio consumption in the current digital age. The aim of this work is to determine the main motivations of millennial listeners to listen to podcasts, identify their core listening habits and the specifics of podcasts leading to their listening, and then place these facts in the context of theoretical concepts of studying the impact of digital media on society. In the first part, the author pays attention to aspects of podcasting and the phenomena associated with it and places podcasting in the context of today. In the second part, the author presents empirical and theoretical approaches to the study of students, with whom she compares the results of her research. The research itself is performed by a qualitative method using semi-structured interviews with a selected sample of students. Based on a qualitative analysis of these interviews, several fundamental motivations are determined, which are then interpreted together with other research results in the last part of the work. The study asks several research questions, which are answered at the end of this thesis based on the results of the analysis.