Original title:
Jaká je hodnota mého vozu? Hedonická metoda oceňování německého trhu ojetých vozů
Translated title:
What is My Car Worth? Hedonic Price Analysis of the German Used Car Market
Authors:
Doležalová, Radka ; Polák, Petr (advisor) ; Červinka, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Valuation of used cars, affected by various technical attributes and information asymmetry, is the key objective of all agents operating on the automobile mar- ket. This thesis, focusing on a hedonic price analysis, aims to determine basic as well as additional attributes as determinants of a used car market price. In addition, the analysis sheds light upon novel attributes (service records, cigarette smoke pollution of a vehicle interior, selling channel factor in the e- commerce environment, and a German geographical division). The hedonic price research uses the unique data sample of the German used car market, extracted from the database of the e-commerce platform AutoScout24 com- prised of almost 51 thousand vehicles and 57 attributes. The model selection is specified by the incorporation of the Bayesian model averaging approach. The research proves the complexity of a valuation of a used vehicle in a term of a substantial number of relevant variables. The most interesting innovative conclusions are non-significant effect of selling channels and small local price differences among two German regions. Remarkable are also the significant effect of the status of previous owners, bodywork colour, and smoke pollution. The estimated vehicle lifespan of 10 years shows that cars have shorter than...Ocenění ojetých vozů, ovlivněných různými technickými atributy a informační asymetrií, je klíčovým zájmem všech agentů působících na automobilovém trhu. Tato práce se zaměřuje na analýzu hedonických cen a jejím cílem je určit zák- ladní a doplňkové atributy, které jsou klíčovými faktory tržní hodnoty ojetého automobilu. Analýza dále osvětluje vliv nových atributů (servisních záznamů, zamoření interiéru vozidla cigaretovým kouřem, faktoru prodejního kanálu v prostředí e-commerce a zeměpisného rozdělení Německa). Hedonická cenová analýza využívá jedinečný vzorek dat německého trhu ojetých vozů extraho- vaný z databáze e-commerce platformy AutoScout24, který obsahuje téměř 51 tisíc vozidel a 57 atributů. Výběr modelu je specifikován na základě ap- likace Bayesovského modelu průměrování. Výzkum prokázal složitost oceňování ojetého vozidla z hlediska vysokého počtu relevantních proměnných. Mezi ne- jzajímavější inovativní závěry patří skutečnost, že prodejní kanál nemá vliv na tržní hodnotu a že se objevují menší cenové rozdíly mezi dvěma německými regiony. Pozoruhodný je také významný effekt statutu předchozích majitelů, barvy karoserie a znečištění vozidla cigaretovým kouřem. Odhadovaná de- setiletá životnost vozidla ukazuje, že automobily mají kratší délku životnosti než je obecně předpokládáno....
Keywords:
Bayesian model averaging; Germany; hedonic price analysis; market for used cars; used car prices; Bayesovská metoda průměrování; cena ojetých vozů; hedonická metoda oceňování; Německo; trh ojetých vozů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/121127