Název:
Žák s hyperkinetickou poruchou na základní škole
Překlad názvu:
Pupil with hyperkinetic disorder in elementary school
Autoři:
Hejhalová, Tereza ; Blažková, Veronika (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je zaměřena na problematiku hyperkinetické poruchy. V teoretické části je zpracována rešerše odborné literatury, která vystihuje základní pojmy a principy pro snadnou orientaci v tématu. V praktické části práce bylo využito znalostí načerpaných z teoretické části. Praktická část se skládá z rozboru školského systému, náplně práce asistenta pedagoga a z případové studie jedenáctileté žákyně základní školy, u které byl diagnostikován syndrom ADHD. Díky kooperaci s rodinou žákyně a její třídní učitelkou v základní škole vznikla možnost načerpat jejich osobní zkušenosti ze spolupráce s žákyni. Matka dítěte i třídní učitelka poskytly své odpovědi v polostrukturovaných rozhovorech. Díky tomu byli získány informace o chování žákyně ve školním prostředí, v domácím prostředí i v prostředí svých vrstevníků. Vlastní interpretace autorky tak pracuje jak s výsledky odborného výzkumu, tak z osobních zkušeností dvou osob nejvýznamněji se podílejících na výchově žákyně a na budování jejího intelektu. Cílem práce bylo vytvořit náhled, jak pracovat s těmito žáky a vytvořit pro ně maximálně efektivní prostředí pro učení v podmínkách běžných základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA ADHD, farmakoterapie, hyperaktivita, hyperkinetická porucha, impulzivnost, kazuistika, nepozornost, porucha učeníThe work is focused on the issue of hyperkinetic disorder. The theoretical part is a search of literature, which describes the basic concepts and principles for easy orientation in the topic. In the practical part of the work, the knowledge gained from the theoretical part was used. The practical part consists of an analysis of the school system, the scope of work of a teaching assistant and a case study of an eleven-year-old elementary school student who was diagnosed with ADHD. Thanks to the cooperation with the pupil's family and her class teacher in primary school, the opportunity arose to draw on their personal experience of working with the pupil. Both the child's mother and the class teacher provided their answers in semi-structured interviews. Thanks to this, information was obtained about the student's behavior in the school environment, at home and in the environment of her peers. The author's own interpretation thus works with the results of professional research as well as from the personal experiences of the two people most significantly involved in the education of the pupil and in the building of her intellect. The aim of the work was to create an insight into how to work with these students and to create for them the most effective environment for learning in the conditions of...
Klíčová slova:
ADHD; farmakoterapie; hyperaktivita; hyperkinetická porucha; impulzivnost; kazuistika; nepozornost; porucha učení; ADHD; case report; hyperactivity; hyperkinetic disorder; impulsiveness; inattention; learning disability; pharmacotherapy