Název:
Vlastní sebepojetí a profesní sebepojetí adolescentů na středních školách
Překlad názvu:
Self-concept and professional self-concept of adolescents at secondary schools
Autoři:
Hušková, Andrea ; Zvírotský, Michal (vedoucí práce) ; Mojžíšová, Jarmila (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se bude zabývat vztahům sebepojetí adolescentů k jejich životním plánům. Práce bude zaměřena na problematiku svého a profesního sebepojetí adolescentů třetích a čtvrtých ročníků středních škol. Cílem práce je popsat vztah žáků středního odborného učiliště a střední odborné školy k sobě samým, jak se hodnotí, jak o sobě smýšlejí, dále vztah k profesnímu sebepojetí, jejich budoucí cíle spojené s profesním životem a dalším vzděláváním. V teoretické části se budu zabývat pojmu sebepojetí, jeho vývojem od dětství až po adolescenci, vývojem vlastního a profesního sebepojetí, významem životních plánu pro budoucí život adolescentů za pomoci odborné literatury české i zahraniční. V závěru teoretické části budou položeny teoretické základy pro výzkumné šetření, které bude obsahem praktické části této práce. V empirické části práce bude analyzován průzkum na středních školách, který se zaměří na vlastní a profesní sebepojetí vybraných žáků čtvrtých ročníků středních odborných škol a třetích ročníků středních odborných učilišť. Bude zvolena kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumného přístupu. Pomocí dotazníku, deskripce, komparace budou zjišťovány a objasňovány vztahy sebepojetí dnešních adolescentů k jejich životním cílům, budoucímu profesnímu životu a náhled na další profesní...The thesis will deal with the relationship of adolescents' self-concept according to their life plans. The work focuses on the issue of their own self-professional concept in their third term of vocational school and fourth term of secondary vocational school. The aim of this work is to describe the relation of the students of the vocational school and secondary vocational school to themselves, how they evaluate themselves, as well as their relation to self-professional concept, to their future goals related to their professional life and further education. The theoretical part deals with their own understanding of self-concept, its development from childhood to adolescence, of the development of themselves and self-professional concept, the importance of life plans for the future life of adolescents on the basis of professional Czech and foreign literature. At the end of the theoretical part, there will be laid theoretical foundations for the research, which will be the content of the practical part of this work. The empirical part of the thesis will analyze the survey made at secondary schools, which focuses on themselves and self-professional concept of selected pupils of the fourth term of secondary vocational schools and the third term of vocational schools. A combination of qualitative and...
Klíčová slova:
adolescent; sebepojetí; vzdělávání; životní cíle; adolescent; aducation; life goals; self-concept