Název:
Podcasting - audio obsah v digitální éře a jeho posluchači a posluchačky v Česku
Překlad názvu:
Podcasting - audio content in the digital era and its listeners in Czechia
Autoři:
Sudíková, Tereza ; Miessler, Jan (vedoucí práce) ; Vlček, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem "Podcasting - audio obsah v digitální éře a jeho posluchači a posluchačky v Česku" se věnuje fenoménu podcastingu, který propojuje tradiční audio formát s novými digitálními technologiemi. Zabývá se jeho historií i současným stavem, a to jak v zahraničí, tak v Česku. Dále popisuje specifika podcastingu, srovnává ho s rozhlasovými či rádiovými pořady, zmiňuje význam podcastových aplikací nebo problematiku financování nezávislých podcastů. Neopomíjí ani roli publika v současném světě a s ním spojené koncepty participativní kultury a user generated contentu. S publikem souvisí i teorie užití a uspokojení, která se snaží porozumět tomu, proč lidé konzumují mediální obsahy. Cílem výzkumné části práce bylo získat informace o českých posluchačích a posluchačkách podcastů, se kterými byly provedeny polostrukturované rozhovory. Sesbíraná data byla následně zpracována pomocí metody zakotvené teorie. Výsledky výzkumu jsou uspořádány do pěti kapitol tak, aby odpovídaly pěti výzkumným otázkám. Ty zjišťovaly, jaké jsou motivace českých posluchačů a posluchaček pro poslech podcastů, jak vnímají podcasty ve srovnání s rozhlasovými či rádiovými pořady, jaký mají postoj k poslechu českých a zahraničních podcastů, jak vnímají osobu moderátora či moderátorky podcastů a jaký mají postoj k...The master thesis entitled "Podcasting - audio content in the digital era and its listeners in Czechia" is devoted to the phenomenon of podcasting which connects the traditional audio format with new digital technologies. It deals with its history and current state both abroad and in Czechia. It also describes the specifics of podcasting, compares it with radio programs, mentions the importance of podcast applications or the funding issue of independent podcasts. It focuses attention on the role of the audience in today's world and the associated concepts of participatory culture and user generated content. The audience is also associated with the uses and gratifications theory which tries to understand why people consume media content. The aim of the research part of the thesis was to obtain information about Czech podcast listeners with whom semi-structured interviews were conducted. The collected data were then processed using the grounded theory method. The findings are organized into five chapters in order to answer five research questions. They revealed the motivations of Czech listeners for listening to podcasts, their perception of podcasts in comparison with radio programs, their attitude to listening to Czech and foreign podcasts, their perception of podcast presenter and their attitude...
Klíčová slova:
audio; on-demand; podcast; podcasting; posluchači a posluchačky podcastů; publikum; teorie užití a uspokojení; audience; audio; on-demand; podcast; podcast listeners; podcasting; uses and gratifications theory