|
Dopisy Milady Horákové - jejich cesta a následná medializace po r. 1989
Váchová, Nina ; Groman, Martin (vedoucí práce) ; Vlček, Tomáš (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje dopisům Milady Horákové, jejich cestě od napsání až po předání pozůstalé rodině a následné publikaci, a s tím související medializaci po roce 1989. Práce si tak klade za cíl popsat jednotlivé fáze cesty dopisů Milady Horákové a odkrýt i část jejich cesty, která není veřejnosti známá. Dále pak zanalyzovat medializaci dopisů po roce 1989 až do současnosti pomocí kvalitativní obsahové analýzy dokumentárních filmů a sérií, které zmiňují poslední dopisy a byly natočeny po roce 1989, a článků celostátních tištěných médií publikovaných po roce 1989, jež poslední dopisy zmiňují. Zároveň pak porovnat, jak je v analyzovaných materiálech cesta dopisů zmiňována, s tím, jak je popsána v této práci. V úvodu práce je téma zasazeno do kontextu doby a představen je také život Milady Horákové i vykonstruovaný politický proces, tedy události vedoucí k napsání dopisů. Následující kapitoly se věnují obsahům jednotlivých dopisů a jejich publikaci v roce 1990. V práci je dále podrobně popsána cesta dopisů spolu s faktem, že tyto písemnosti byly dvacet let před předáním pozůstalé rodině tajně vyneseny z Generální prokuratury a bezpečně ukryty JUDr. Lubomírem Štěpánem, což jsou veřejnosti dosud neznámé informace, které nebyly nikdy kompletně zpracovány. Praktická část práce přináší vhled do...
|
|
Posvátno a počátky kubismu
Jahnová, Kateřina ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Vlček, Tomáš (oponent)
Tato práce se zabývá vztahem mezi posvátnem a kubismem Pabla Picassa a Georgese Braquea. Pomocí analýzy obrazů ukazuje, jakým způsobem je posvátno přítomno v hlavních inspiračních zdrojích kubismu, tedy v díle Paula Cézanna a v primitivním umění, a jak se projevuje v rané i pozdějších fázích kubismu. Dále poukazuje na afinitu mezi Husserlovou fenomenologií a kubismem, projevující se především od analytické fáze kubismu dále. Husserlovu fenomenologii chápe v kontextu této práce jako "myšlenku doby". První kapitola se zabývá inspiračními zdroji kubismu, jmenovitě Paulem Cézannem a primitivním uměním. Zkoumá prvky jinakosti a ošklivosti, spjaté převážně s pocitem tremenda. U Cézanna si všímá jeho vztahu ke krajině, který zkoumá v souvislosti s prostorem posvátným. Primitivní umění posloužilo Picassovi jako závorka, díky které dokázal pohlížet na věci nově. Skutečný zlom však nastává se stvořením analytického kubismu, neboť ten je obrazem světa radikálně jiného a nového, světa vycházejícího ze subjektivity svého tvůrce. Kapitola druhá sleduje chronologický vývoj kubismu od analytického období, přes vynález koláže až po období syntetické. Všímá si přitom především afinity mezi kubistickými obrazy a Husserlovou fenomenologií, kterou se snaží dokládat konkrétními příklady. Posvátno je zde zastoupeno...
|
|
Povědomí a postoje studentů FTVS UK k discgolfu
Vlček, Tomáš ; Procházka, Jan (vedoucí práce) ; Janák, Vladimír (oponent)
Název: Povědomí a postoje studentů UK FTVS k discgolfu. Cíle: Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké postoje mají studenti Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy k discgolfu a jaké povědomí mají o tomto sportu. Metody: V této práci byla použita metoda elektronického dotazování. Dotazováním byla sesbírána data zjišťující povědomí studentů FTVS UK o discgolfu a postoje studentů k tomuto sportu. Výsledky: Výzkumem bylo zjištěno, že základní povědomí o discgolfu má většina studentů. Detailnější znalosti tohoto sportu jsou méně časté. Postoje studentů jsou nejčastěji kladné, případně neutrální. Polovina studentů má zkušenost s hraním. Klíčová slova: Povědomí, postoje, discgolf, marketingový výzkum, Fakulta tělesné výchovy a sportu
|
|
Kde leží hranice informního? Český keramický diskurs, 1948-1989. Publikovaná kritika, teorie, estetika a soudobé dějepisectví.
Hejný, Kryštof ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Vlček, Tomáš (oponent)
Studie zpracovává dosud pomíjenou klíčovou oblast v rámci české keramiky 2. pol. 20. století. Jejím účelem je poskytnutí rukověti k navigaci totality publikovaného diskurzu, vztahujícímu se k nadepsanému tématu. Většina druhů objektově orientované tvorby či produkce v médiu pálené hlíny, generované po dobu absence politické změny a ekonomické centralizace, spadá do kategorií, definovaných příbuzností základní terminologie se školstvím nikoli volného umění, průmyslovým uplatněním a/nebo modernistickou materiálovou sémantikou. Studie ohledává historicky situované a tedy uzavřené pole, jehož horizont se zjevuje skrze otázky nezatížené z dílu mytologizovanou individuální zkušeností a přílišným spoléháním se na stereotypy v posuzování relativního významu konceptů, událostí a cílů. Překonávaná impedimenta mlžila dosavadní pokusy o celkovou interpretaci dějin keramiky daného období. Problém suplementárního či, řečeno moralistně, podřazeného charakteru keramiky se vinul jako nevyřešená rudá nit napříč dobovým diskursem. "Kurátorská" regulace konzumu a směs pracovní etiky a estetiky nicméně označily skrze společenský pokrok keramiku za suplementární průmyslu. Její hodnota pak byla posuzována měrou dodržování pravidel dialektického materialismu (o funkci řemesla jako uměleckého prostředku autenticky Theodor...
|
|
Structural aspects of aesthetic visualinformation processing
Douchová, Veronika ; Nešetřil, Jaroslav (vedoucí práce) ; Klazar, Martin (oponent) ; Vlček, Tomáš (oponent)
Univerzita Karlova Filozofická fakulta Katedra logiky Obor: Logika Strukturální aspekty zpracování vizuální informace s estetickou složkou Structural aspects of aesthetic visual information processing Abstrakt Mgr. Veronika Douchová vedoucí (supervisor): prof. RNDr. Jaroslav Nešetřil, DrSc., 2022 Abstrakt Tato disertační práce studuje a formuluje potenciální rámec pro analýzu as- pektů estetiky vizuální informace ze strukturální a matematické perspektivy. Práce využívá výsledky relativně nového oboru neuroestetiky (podoboru neu- rologie založenému koncem 90. let Semirem Zekim), které propojují proces vidění a vyhodnocování estetické vizuální informace se strukturou lidského mozku. Výsledky bádání v neuroestetice identifikují principy ovlivňující es- tetické soudy a propojují jejich formování se strukturou lidského mozku, jde např. o aspekty modularity, symetrie, harmonie nebo vyváženého stavu. Ve své práci tvrdím, že tyto výsledky poskytují objektivní interpretativní rámec pro analýzu specifických aspektů vizuální informace s estetickou komponen- tou pomocí matematických metod. Aplikací těchto výsledků na estetické mě- řítko G. D. Birkhoffa pokládám objektivní základy pro jeho teoretické metody postavené na algebraických invariantech estetického zážitku. V práci dále analyzuji teorii prof. J. Nešetřila a...
|
|
Hybrid materials with improved thermomechanical properties
Perchacz, Magdalena ; Beneš, Hynek (vedoucí práce) ; Vlček, Tomáš (oponent) ; Brožek, Jiří (oponent)
Epoxidové pryskyřice jsou široce používány v průmyslových aplikacích jako lepidla, lamináty, nátěrové hmoty, kompozity, pro zapouzdření elektronických zařízení, desek plošných spojů apod. Navzdory své vynikající adhezi k různým materiálům, teplotní a chemické odolnosti, dobrým mechanickým vlastnostem, vykazují epoxidové materiály i nevýhody, jako je křehkost, vysoký koeficient tepelné roztažnosti (CTE), nízkou houževnatost, aj. Disertační práce je proto zaměřena na přípravu epoxidových hybridních materiálů se silika doménami vykazující zlepšené termomechanické vlastnosti v porovnání s čistou epoxidovou matricí. Studovaný postup přípravy hybridů zahrnoval hydrolytickou kondenzaci alkoxysilanů (tzv. sol-gel proces) umožňující buď ex-situ přípravu částečně zkondenzovaných siloxanových struktur ve formě kapalného silika-prekurzoru (solu) nebo in-situ tvorbu homogenních nanočástic siliky v průběhu síťování epoxidové matrice. Sol-gel proces umožňuje vznik silika struktur bez nežádoucího zvýšení viskozity epoxidové pryskyřice či obtížné dispergace nanočástic. Na druhou stranu nevýhodou sol-gel procesu je zpravidla nutnost použít rozpouštědlo a dále odstranit vznikající těkavé látky. Z tohoto důvodu, se první část práce zaměřuje na vývoj sol-gel postupu bez použití rozpouštědla, který zahrnuje syntézu pre-...
|
|
Bezpečnostní politika neutrálních států po útocích 11. září 2001: komparace vybraných evropských zemí
Vlček, Tomáš ; Karásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Bahenský, Vojtěch (oponent)
Tato bakalářská práce srovnává Švýcarsko, Rakousko a Švédsko, jakožto neutrální země Evropy a jejich aktivitu v bezpečnostní politice. Srovnání probíhá na dimenzích peacekeepingu a boje proti terorismu v období od teroristických útoků 11. září 2001 ve Spojených státech amerických do současnosti. V dimenzi peacekeepingu je kladen důraz na nasazování jednotek do peacekeepingových misí. V případě dimenze boje proti terorismu probíhá porovnání ve strategii globální války proti terorismu a ve strategii boje proti terorismu. Výsledkem je pak potvrzení, či vyvrácení hypotézy, mezi přístupem k neutralitě a aktivitě v rámci bezpečnostní politiky. Práce je zpracována jako komparativní studie a hlavní předpoklad práce je takový, že neutrální stát, jež má kodifikovanou neutralitu a používá ji ve svých bezpečnostně-zahraničních strategiích, bude méně aktivní než stát, který takto kodifikovanou neutralitu nemá a ani ji již nezmiňuje ve svých bezpečnostně-zahraničních strategiích.
|
|
Václav Radimský - opomíjený český impresionista
Černá, Jana ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Vlček, Tomáš (oponent)
Resumé Václav Radimský - opomíjený český impresionista / Václav Radimský The omitted Czech impressionist Bakalářské práce se zabývá především umělcovým životem a dílem, jeho srovnáním s českými umělci i francouzskými impresionisty a Radimského pozicí v českém malířství. První kapitola se zabývá fenoménem impresionismu, jeho reflexí na českou výtvarnou scénu a také problematičností jeho zjednodušující aplikace na české dějiny umění. Kapitola, která pojednává o umělcově soukromém i profesním životě, se snaží objasnit dosud neprobádanou oblast, jež se týkala Radimského studia na českých a německých výtvarných Akademiích a především jeho studia na Akademii ve Vídni u prof. Eduarda P. von Lichtenfelse. Zaměřuje se také na jeho pobyt ve Francii v Giverny a jeho uměleckou tvorbu. V další kapitole se rozebírá vztah Radimského a francouzských impresionistů (C. Monetem a P. Cézannem) se kterými se měl umělec dokonce osobně setkat. Je zde představeno několik vybraných Monetových děl, ve kterých je Radimského inspirace jasně zřetelná. Podobně je tomu tak i v následující kapitole názvem: Srovnání díla Václava Radimského s českými umělci (A. Chittussim, A. Slavíčkem, A. Hudečkem). Bakalářská práce je zakončena kapitolou, ve které se autorka snaží objasnit pozici Václava Radimského v českém uměleckém prostředí. Zabývá se...
|
|
Transformace Rádia Svobodná Evropa po roce 1989 se zřetelem na působení paní Kamily Moučkové (případová studie)
Šalanská, Lucie ; Štoll, Martin (vedoucí práce) ; Vlček, Tomáš (oponent)
Cílem této bakalářské práce je nastínit případnému čtenáři působení paní Kamily Moučkové v Rádiu Svobodná Evropa. Je žádoucí, aby si čtenář mohl vytvořit ucelený pohled na danou problematiku. Z tohoto důvodu bakalářská práce obsahuje kapitolu podrobně popisující životní příběh paní Kamily Moučkové. Zároveň je v práci popsán vznik a vývoj Rádia Svobodná Evropa. Pozornost je zaměřena zejména na činnost československé a následně české redakce Rádia Svobodná Evropa. Vzhledem ke skutečnosti, že paní Moučková do redakce Svobodné Evropy nastoupila až v porevolučním období, je nutné popsat i transformaci stanice v předmětném časovém úseku. Práce byla zpracována zejména metodou analýzy odborné literatury a pomocí dotazování bývalých kolegů paní Moučkové z Rádia Svobodná Evropa. Jmenovitě pana Radko Kubička a pana Petra Hartmana. Paní Moučková působila v Rádiu Svobodná Evropa téměř po celou dobu existence české redakce. Paní Moučková se podílela zejména na pořadu Události a názory. Na jejím případu, tak lze ukázat praktické vytváření jednoho z pořadů této ikonické rozhlasové stanice v pozdější fázi její existence.
|
|
Odchod vojsk Varšavské smlouvy z území ČSSR v letech 1989 až 1991
Mazanec, Pavel ; Lovaš, Karol (vedoucí práce) ; Vlček, Tomáš (oponent)
Tématem bakalářské práce je rozhlasový dokument a jeho zpracování. V teoretické části práce popisuji hlavní vlastnosti rozhlasového dokumentu a zásady jeho tvorby. Dále se zde stručně věnuji také historii tohoto žánru. V praktické části mé práce přikládám konkrétní mnou zpracovaný rozhlasový dokument na téma odchodu sovětských vojsk z Československa, který probíhal po sametové revoluci. Základním prvkem dokumentu v praktické části je především práce s rozhlasovým archivem a rozhovor s pamětníkem. Scénář praktické části práce je součástí přílohy.
|