Název:
Vybrané faktory volby dopravního prostředku na trase Praha-Mnichov v kontextu plánované výstavby vysokorychlostní železnice
Překlad názvu:
Selected factors of mode choice on the Prague-Munich route in the context of the planned high-speed rail construction
Autoři:
Petříček, Jakub ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem předkládané diplomové práce je na základě představ cestujících blíže definovat faktory bezpečí, plynutí času a faktor ekologického chování ovlivňující volbu dopravního prostředku na trase Praha-Mnichov ve vztahu k železnici jako referenčnímu módu, a odhadnout perspektivy v preferenci dopravních módů ve vztahu k VRT s důrazem na vymezené faktory. V práci jsou kvalitativně analyzovány sady představ a porozumění vybraných faktorů, které ve svém důsledku ovlivňují cestovní chování cestujících a volbu dopravního prostředku. Vymezením těchto faktorů vzniká prostor pro odhad a návrh perspektiv vývoje předpokládaného cestovního chování v kontextu plánovaného rozvoje vysokorychlostního železničního systému na trase Praha-Mnichov. Předkládaná diplomová práce diskutuje a interpretuje porovnání vybraných faktorů mezi existujícími dopravními módy. Význam práce spočívá v porozumění a definici vybraných faktorů, které jsou významné pro plánovací strategie VRT mezi Prahou a Mnichovem. Klíčová slova: vysokorychlostní železnice, dopravní chování, bezpečí v dopravě, plynutí času v dopravě, zakotvená teorie, teorie plánovaného chováníThe aim of this thesis is to define in more detail a safety factor, a factor of passage of time and an ecological behaviour factor influencing the mode choice on the Prague-Munich route in relation to railway as a reference mode, and to estimate the change in mode choice after HSR completion with emphasis on defined factors. The work qualitatively analyzes the sets of ideas and understandings of selected factors, which in turn affect the travel behavior and the mode choice. Defining these factors creates space for estimating and proposing perspectives for the development of expected travel behavior in the context of the planned HSR system on the Prague-Munich route. The presented thesis discusses and interprets the comparison of selected factors between existing modes of transport. The significance of the thesis lies in the understanding and definition of selected factors that are important for HSR planning strategies between Prague and Munich. Keywords: high-speed rail, travel behaviour, transport safety perception, perception of time, grounded theory, theory of planned behavior
Klíčová slova:
bezpečí v dopravě; dopravní chování; plynutí času v dopravě; teorie plánovaného chování; vysokorychlostní železnice; zakotvená teorie; grounded theory; high-speed rail; perception of time; theory of planned behavior; transport safety perception; travel behaviour