Název:
Proč jsou Francouzi nespokojeni: Proměna vnímání úřadu prezidenta a její vliv na popularitu
Překlad názvu:
Why the French are Discontent: The Change in Perception of the Office of the President and its Influence on the Popularity
Autoři:
Boudová, Kristina ; Emler, David (vedoucí práce) ; Matějka, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá propadem pádu popularity u posledních tří francouzských prezidentů - tj. Nicolas Sarkozy, François Hollande a Emmanuel Macron. Všichni tito tři prezidenti totiž dosahují nejnižších úrovní popularity v historii Páté republiky. Práce si klade otázku, zda za tento propad můžou systematické změny ve vnímání úřadu prezidenta a vychází z hypotézy, že za něj můžou opakující se fenomény na úrovni francouzské společnosti. Práce se tudíž místo na makroekonomické příčiny dívá na důvody společenské a systematické a srovnává prezidenty na několika úrovních. V první části práce se tedy řeší rámec francouzského politického systému a změna postavení prezidenta v něm po reformě v roce 2002. V další kapitole je rozebrán vliv těchto změn na voliče a průběh konkrétních prezidentských voleb. Následující část se věnuje samotným prezidentským kampaním a personalizaci moci ve Francii. Na závěr jsou všechny zjištěné poznatky konfrontovány s grafy vývoje popularity během prvního roku a půl mandátu prezidentů. Cílem je ukázat, že všechny popsané fenomény proměňují fungování popularity ve Francii a dokázat, že tyto problémy jsou společné pro všechny tři prezidenty a ovlivňují jejich vnímání už od úplného začátku.This bachelors thesis deals with the decline of popularity of the last three French presidents (Nicolas Sarkozy, François Hollande, Emmanuel Macron). Each and every single one of them witnessed the lowest levels of popularity in the history of the Fifth republic. The thesis is trying to determine whether this decline is due to some systematic changes in the perception of the office of the President of the Republic and whether the phenomena are recurring at the societal level. Instead of analysing the macroeconomical factors, it is rather focusing on the society and the systém itself, while comparing the presidents on different levels. The first part of the thesis lays down the theoretical framework of the French political system and the changes after the reform in 2002. The next chapter determines how these changes influenced the electoral behavior and describer the presidential elections. The next part shifts focus more on the Presidents itself, by describing their media strategy used in the campaigns and introduces the question of personalisation of power in France. Finally, these elements are confronted with data on the evolution of popularity in the first year and a half of the mandate with the objective of demonstrating that these problems are common for the chosen Presidents and are...
Klíčová slova:
Francie; politický systém; popularita; prezident; průzkumy; společnost; veřejné mínění; France; political system; polls; popularity; president; public opinion; society