Název:
Využití zvířat v ekocentrech při edukaci žáků prvního stupně ZŠ
Překlad názvu:
The Use of Animals in Ecocentres to Educate Students in Primary Education
Autoři:
Srpová, Lucie ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Modrý, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá využitím zvířat v programech environmentálního vzdělávání a výchovy pro žáky prvního stupně realizovaných ekocentry a Středisky environmentální a ekologické výchovy v České republice. Teoretická část se věnuje přínosům, které zvířata do vzdělávání přinášejí, a rizikům vzdělávání za pomocí zvířat. Dále se věnuje vztahům žáků ke zvířatům a postojům, které pozitivní prožitky se zvířaty mohou formovat. Ve výzkumné části je vypracován kombinovaný výzkum. V kvantitativní části proběhla analýza webových stránek 85 ekocenter a jejich programů se zvířaty, na jejímž základě byl vypracován kvalitativní strukturovaný rozhovor. Bylo uskutečněno 10 rozhovorů mezi pracovníky českých ekocenter. Cílem výzkumu je popsat, jak jsou zvířata k edukaci žáků v ekocentrech využívána. Zjistila jsem, že nejčastěji využívaným zvířetem je pták (34 %). Žáci se do přímého kontaktu se zvířetem dostanou ve 46 %, ve 26 % není živé zvíře součástí programu. Bezpečnost žáků je zajištěna pomocí BOZP a pedagogickým dozorem. Na bezpečnost zvířat dohlíží po dobu programu lektor, mimo programy je zajištěna dodržováním welfare. Pouze u 23 % programů byl uveden vzdělávací cíl a jen 2 respondenti z 10 odpověděli, že mají programy založené na RVP. KLÍČOVÁ SLOVA: Animoterapie, ekocentrum, environmentální výchova,...The theses is dealing with use of animals in programes of enviromental educations in rating students in primary school which is realizing by center of enviromental and ecological educations in Czech republic. Teoretical part is dedicated to benefits that brings the animals to the educations, risks educations with animal help. The relationships to animals and stances which can made the positiv experiences. In research part is made the combined research. In kvantitativ part is made the analysis of 85 ekocenters, and their programs with animals, on whose basic was made qualitative structural interview. It was done 10 interviews between workers of czech ekocenters. The goal is describe, how are the animals used for the education of children. My findings are, that the most common species use is a bird (34 %). Students experience direct contact with the animal on 46 %, in 26 % living animal in not actually part of the program. Safety of the student sis controlled by following Health and Safety Regulation and via pedagogical supervision. The safety of the animal is assured during the program by the lecturer and while not in use within program by following animal welfare. Only in 23 % of programs was specific learning goal set up and only 2 respondents out of 10 confirmed to have programs based on...
Klíčová slova:
animoterapie; ekocentrum; environmentální výchova; vzdělávání za pomoci zvířat; výukové programy pro žáky prvního stupně; zvířata v Ekocentrech; animals in Ecocentres; animotherapy; ecocentre; education with animals; educational programs for primary school pupils; environmental education