Název:
Kariérní systémy v zemích OECD
Překlad názvu:
Career Systems in Countries OECD
Autoři:
Faměrová, Martina ; Pavlov, Ivan (vedoucí práce) ; Svobodová, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Současná doba s sebou přináší nová zaměstnání, nové pracovní role, různá pracovní očekávání, různé pohledy na tradiční a současné kariérní koncepce, důležitost motivace v kariéře jedince a důležitost kvality pracovního výkonu. V prostředí vzdělávacích organizací je kvalita práce pedagogických pracovníků považována za jeden z nejvýznamnějších aspektů ovlivňujících výsledky žáků. Mezi aktuální problémy, s nimiž se regionální školství v mezinárodním kontextu potýká, patří nízká atraktivita učitelské profese, zapříčiněná zejména nižšími průměrnými platy. Situaci nepřispívají ani omezené možnosti kariérního postupu a rozšířené přesvědčení, že profese nenabízí dostatečné příležitosti k seberealizaci a odpovídající společenské uznání. Proto je snahou propojit kvalitní profesní výkon učitele s principem profesních standardů, rozpracovaných do několika úrovní obecnosti až po úroveň, která umožňuje na základě stanovených kritérií spolehlivě hodnotit a rozhodovat, jestli učitel dosahuje určité požadované úrovně. Cílem je motivovat, vzdělávat a spravedlivě ocenit ty učitele, kteří mají podíl na tom, jakou prestiž si škola buduje vůči svým klientům i veřejnosti, a podílejí se na výsledcích vzdělávacího systému ve své zemi, na její celkové kulturní úrovni. V rámci politického působení a rozhodování je proto...The present time brings new jobs, new job roles, different job expectations, different perspectives on traditional and current career concepts, the importance of motivation in an individual's career, and the importance of job quality. In the environment of educational organizations, the quality of work of teaching staff is considered to be one the most important aspects affecting pupil performance. The current problems faced by regional education in the international context include the low attractiveness of the teaching profession, mainly due to lower average salaries. The situation is not supported either by limited career opportunities and by the widespread belief that the profession does not offer sufficient opportunities for self-realization and adequate social recognition. Therefore, the aim is to link the quality of professional performance of the teacher with the principle of professional standards, elaborated into several levels of generality up to a level that allows to assess reliably and decide whether the teacher achieves a certain required level on the basis of established criteria. The aim is to motivate, educate and fairly reward those teachers who share in the prestige the school builds towards its clients and the public and who contribute to the results of the educational system...
Klíčová slova:
kariéra; kariérní systém; kompetence; Učitel; vzdělávání; career; career system; competence; education; Teacher