Název:
Transakční analýza při práci s klientem v nízkoprahových adiktologických službách
Překlad názvu:
Transactional Analysis Approaches Aplicable in Working with Clients in Low-Treshold Addictology Services
Autoři:
Staňková, Nora ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent) ; Kalina, Kamil (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem výzkumné disertační práce je představení transakční analýzy jako praktického ná- stroje použitelného pro efektivní komunikaci s klienty v nízkoprahových adiktologických službách. Hlavním cílem je odhalení egostavů, které klient při komunikaci s pracovníkem používá, zjištění zastoupení jednotlivých egostavů u klienta i pracovníka. Dílčím cílem je vypozorování způsobů komunikace s klientem, které vedou k poskytnutí služby v rámci transakcí Dospělý-Dospělý. Výstupem použitelným v praxi je manuál komunikace mezi pracovníky a klienty s využitím prvků transakční analýzy. Výzkumný soubor je tvořen počtem 88 pozorovaných, zapsaných a vyhodnocených rozhovo- rů mezi pracovníky a klienty nízkoprahové adiktologické služby Středisko prevence a léčby drogových závislostí Drop In, o.p.s., konkrétně v projektu Nízkoprahové středisko Drop In, o.p.s. Jedná se o aktivní uživatele nelegálních návykových látek, kteří požadovali poskyt- nutí nějaké služby ze spektra nabídky z oblasti harm reduction v čase provádění výzkumu. V disertační práci byl využit kvalitativní výzkum ve formě analýz textu a slov užitých v komunikaci klientů a pracovníků v Nízkoprahovém středisku Drop In, o.p.s. s cílem za- chycení obvyklých komunikačních vzorců. Pomocí přístupu a konceptů transakční analýzy byla analyzována komunikace,...Te aim of the research dissertation thesis is to introduce transactional analysis as a practi- cal tool applicable for efective communication with clients in low-threshold addictology services. Te main objective is the discovery of ego-states that clients use in communication with employees, determining the representation of individual ego-states at both client and employee side. A partial goal is to observe the methods of communication with the client, which lead to the provision of services in the framework of Adult to Adult transactions. Te output usable in real life is a manual of communication between employees and clients using principles of transaction analysis. Te research group consists of 88 observed, recorded and evaluated interviews between employees and clients of the low-threshold addictology service Drop In Prevention and Treatment of Drug Addiction Center, specifcally in the Drop In Low-threshold Center. Tey were active users of illegal addictive substances who have requested some service from the spectrum of harm reduction services at the time of the research. Te thesis uses qualitative research in the form of text and word analysis used in the com- munication of clients and employees in the Drop In Low-threshold Center with the aim of capturing the usual communication...
Klíčová slova:
Transakční analýza|komunikace|nízkoprahové adiktologické služby|terapeutický vztah|poradenství|Nízkoprahové středisko Drop In o.p.s; Transactional Analysis|Communication|Low-Threshold Services|Therapeutic Relationship|Counselling|Low - Treshold Center Drop In o.p.s