Název:
Mediální gramotnost a kritické myšlení u dospívajících
Překlad názvu:
Media literacy and critical thinking among adolescents
Autoři:
Zvelebilová, Kristýna ; Jirků, Jan (vedoucí práce) ; Moravec, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] ZVELEBILOVÁ, Kristýna. Mediální gramotnost a kritické myšlení u dospívajících. Praha, 2020. 131 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra žurnalistiky. Vedoucí diplomové práce PhDr. Jan Jirků, Ph.D. Anotace Předmětem diplomové práce Mediální gramotnost a kritické myšlení u dospívajících je popsat význam mediální gramotnosti pro život v dnešním medializovaném světě. Zároveň přestavuje koncepty, které s ní úzce souvisejí. Těmi jsou například kritické myšlení nebo mediální výchova a dále fenomény fake news, hoax, propaganda, konfirmační zkreslení aj. To vše s důrazem na mediální gramotnost a její rozvoj u mladého publika. Kromě zaměření na popis specifik vztahu dětí a médií se zabývá popisem mediálně-výchovných strategií rodičů, přístupu k mediální výchově obecně a konkrétně v českém vzdělávacím systému. Celkově se práce zaměřuje zejména na kritickou složku mediální gramotnosti. Teoretická část je doplněna o výzkumnou, jejímž cílem je v rámci případové studie zjistit, jak žáci druhého stupně základní školy přistupují k předloženým ukázkám dezinformací. Metoda studie leží na pomezí kvantitativního a kvalitativního výzkumu a je prováděna formou dotazníkového šetření doplněného o následnou diskuzi se žáky. Zjišťuje, mimo jiné,...ZVELEBILOVÁ, Kristýna. Mediální gramotnost a kritické myšlení u dospívajících. Praha, 2020. 131 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra žurnalistiky. Vedoucí diplomové práce PhDr. Jan Jirků, Ph.D. Annotation Master's thesis project Media Literacy and Critical Thinking Among Adolescents adolescents emphasizes the importance of media literacy for life in today's media-rich world. At the same time, it introduces related concepts such as critical thinking or media education and phenomena like fake news, hoax, propaganda, confirmation bias etc. Overall the main emphasis of the thesis is on the media literacy and its development among youth audiences. Marking of a specific relationship between the children and the media is followed by the description of parental media education strategies, media education in general and specifically in the Czech educational system. Main stress of this document is on the critical-thinking related part of a media literacy. Theoretical introduction is complemented by a case study research, which aims to discover, how secondary school pupils approach selected examples of fake news. Methodology of this case study falls somewhere between quantitative and qualitative research. It is conducted by a...
Klíčová slova:
bias; dezinformace; dospívající; děti; hoax; kritické myšlení; mediální gramotnost; mediální výchova; adolescents; bias; children; critical thinking; fake news; hoax; media education; media literacy