Original title:
Psychosociální souvislosti antisociálního chování dospívajících: hlavní výsledky projektu SAHA
Translated title:
Psychosocial context of antisocial behavior of adolescents: the main results of the SAHA project
Authors:
Sobotková, Veronika ; Blatný, Marek ; Jelínek, Martin ; Hrdlička, M. Document type: Papers Conference/Event: Škola jako místo setkávání II, Praha (CZ), 2009-04-20 / 2009-04-20
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Studie přináší hlavní výsledky národní části projektu SAHA (Social And Health Assessment) v oblasti antisociálního chování dospívajících. Projektu se zúčastnilo 4,980 adolescentů ve věku 12 – 16 let z městských oblastí, v předkládané studii byla analyzována data od 3023 žáků základních škol ve věku 12 - 14 let. Na základě odpovědí na položky Škály antisociálního chování jsme identifikovali typy osob s různými projevy antisociálního chování. Pro identifikaci typů dětí jsme použili shlukovou analýzu. Provedli jsme nehierarchickou shlukovou analýzu (k-means). Jako nejvhodnější a nejlépe interpretovatelné jsme vybrali řešení pro 4 typy osob: typ 1 s mírně zvýšeným problémovým chováním (17% ze sledované populace), typ 2 s vysokou mírou všech antisociálních projevů (2%), typ 3 s nízkou mírou všech projevů antisociálního chování (56%) a typ 4, který je v podstatě shodný s předchozím typem, liší se jen ve větší četnosti fyzických soubojů (25%). Identifikované typy jsme porovnali z hlediska dalších charakteristik a projevů – zneužívání návykových látek, styků s vrstevníky, školního prostředí, rodinného zázemí a výchovných stylů a expozice násilí (svědek násilí, oběť násilí). Jako nejvíce riziková (zneužívání návykových látek, styky s delikventními vrstevníky) a zároveň ohrožená (špatné rodinné zázemí, oběti násilí) skupina se ukázal typ č. 2 – děti s vysokou mírou všech projevů antisociálního chování. The study gives overview of main results of Czech part of the International SAHA project (Social And Health Assessment) in the area of antisocial behavior. The Social and Health Assessment (SAHA), a school survey, was conducted with 4980 adolescents (age 12-16years old) in Prague and 12 regional capitals of the Czech Republic. In current study data from 3023 adolescents aged 12 – 14 years are presented. K-means cluster analysis was used to identify the main clusters of antisocial behavior. Subsequently, adolescents from different clusters were compared on the levels of their substance use, affiliation with peers, parent child interactions, attachment to school, and violence exposure. Four major clusters of children were identified: the first cluster (17% of the sample) comprised children with mild conduct problems, adolescents from the second cluster (2%) reported the highest levels of all types of antisocial behavior, the third cluster (56%) included non-problematic children with the lowest levels of antisocial behavior, and children in the fourth cluster (16%) were characterized by moderate aggressive behavior (fistfights and shoving) and no other expressions of antisocial behavior. The cluster 2, children with highest levels of all types of antisocial behavior, have been found as the most risk and threatened group with high levels of other risk behaviors (substance use, affiliation with delinquent peers) and negative social influences (poor family relationships, violence exposure).
Keywords:
antisocial behaviour; early adolescence; typology Project no.: CEZ:AV0Z70250504 (CEP) Host item entry: Škola jako místo setkávání II: sborník příspěvků, ISBN 978-80-7308-263-5
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0178756