Název:
Dítě a jeho spiritualita pro rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání dle Jana Amose Komenského
Překlad názvu:
A child and his spirituality for the Framework Educational Program of Preschool Education according to Jan Amos Comenius
Autoři:
Gricyk, Oleg ; Svobodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pavlov, Ivan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá antropologickými východisky v díle Jana Amose Komenského. Na základě jeho východisek je zpracována nabídka k rozšíření rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. V první části této práce jsou vymezeny teoretické předpoklady antropologických otázek, jež (nebo které) patří do oboru managementu. Dále je poukázáno na nedostatky dnešní české pedagogiky v otázce, kdo je člověk. Ve druhé kapitole je rozpracováno dílo Komenského, Didaktika Velká, ve kterém jsou přiblíženy hlavní důrazy a motivy díla. V praktické časti této práce je použita metoda obsahové analýzy ke zkoumání, zda rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání naplňuje školský zákon v otázce duchovních hodnot. Je poukázáno, že rámcový dokument s duchovními hodnotami nepracuje. V rámci aktuálně probíhající revize RVP je v poslední části práce navrženo rozšíření rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání o šestou vzdělávací oblast s názvem - dítě a jeho spiritualita. Pro tuto oblast jsou zpracovány: dílčí vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy a rizika, která mohou ohrožovat úspěch vzdělávacího záměru učitele. Cílem práce je rozšířit vzdělávací program tak, aby pracoval s každou oblastí vývoje dítěte dle antropologického vzoru Komenského. KLÍČOVÁ SLOVA...This bachelor's thesis deals with the anthropological starting points in the work of Jan Amos Comenius. Based on its starting points this work offers the extension of the Framework Educational Program for Pre-school Education (FEP PE). In the first part of this thesis, there are defined theoretical assumptions that anthropological questions belong to the field of school management. Furthermore, the shortcomings of today's Czech pedagogy regarding the question of who is human are pointed out. The second chapter summarizes Comenius' work, "Great Didactics", and highlights his main emphasis. In the practical part of this work, the content analysis method is used to investigate whether the framework educational program for pre-school education fulfills the school law on the question of spiritual values. It is pointed out that the framework document does not work with spiritual values. As part of the current FEP revision in the last part of the thesis, it is proposed to extend the framework educational program for pre- school education by the sixth educational area called - a child and his spirituality. The following are elaborated in this area: partial educational goals, educational offerings, expected outcomes and risks that can jeopardize the success of the teacher's educational goals. The aim of the...
Klíčová slova:
dítě a jeho spiritualita; Komenský; revize RVP PV; spiritualita; šestá vzdělávací oblast; child and his spirituality; Comenius; revision of the Framework Educational Program; sixth educational area; spirituality