Název:
Komunikační schopnosti osob se středně těžkým mentálním postižením v institucionální péči
Překlad názvu:
Communication skills of people with moderate mental disabilities in institutional care
Autoři:
Šafářová, Kateřina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá komunikačními schopnostmi osob se středně těžkým mentálním postižením v institucionální péči. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zaměřuje na dospělé osoby se středně těžkým mentálním postižením. Nejprve definuje a charakterizuje dospělost, dále vymezuje a klasifikuje mentální postižení a v poslední řadě charakterizuje dospělého jedince s mentálním postižením. Další kapitola je věnována komunikaci, která je zde vymezena společně s komunikační schopností. V rámci této kapitoly jsou také podrobněji popsány symptomatické poruchy řeči u mentálního postižení, jednotlivé jazykové roviny a vliv mentálního postižení na ně. Poslední kapitola teoretické části přibližuje podporu mentálně postižených osob v rámci sociálních služeb. Nejdříve se zaměřuje na historii sociálních služeb pro osoby s mentálním postižením, poté na legislativní upevnění sociálních služeb. V závěru pak kapitola popisuje některé druhy a formy sociálních služeb. Praktická část obsahuje zpracování kvalitativního výzkumného šetření, které bylo provedeno s osobami se středně těžkým mentálním postižením v institucionální péči. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo analyzovat komunikační schopnosti osob se středně těžkým mentálním postižením. Na základě stanoveného hlavního cíle...This diploma thesis deals with communication skills of people with moderate mental disabilities in institutional care. The theoretical framework is divided into three chapters. The first chapter focuses on adults with moderate mental disabilities. First, it defines and characterizes adulthood, further defines and classifies mental disability and lastly characterizes adult individuals with mental disabilities. The next chapter is devoted to communication, which is defined along with communication skills. This chapter also describes symptomatic speech disorders of people with mental disabilities and individual language levels and the impact of mental disability on them in detail. The last chapter of the theoretical part approaches the support of people with mental disabilities in the framework of social services. First of all, it focuses on the history of social services for people with mental disabilities, then on the legislative consolidation of social services. In conclusion, this chapter describes some types and forms of social services. The practical part contains the elaboration of a qualitative research which was conducted on people with moderate mental disabilities in institutional care. The main objective of the research was to analyze communication skills of people with moderate mental...
Klíčová slova:
dospělá osoba; jazykové roviny; komunikační schopnost; mentální postižení; narušená komunikační schopnost; sociální služby; adult person; communication ability; impaired communication ability; language levels; mental disability; social services