Název:
Funkční cesty rozvoje čtenářské gramotnosti v ZŠ
Překlad názvu:
Functional ways of reading literacy development in elementary school
Autoři:
Řešátková, Klára ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této diplomové práce je prozkoumat a analyzovat funkční cesty rozvoje čtenářské gramotnosti žáků ZŠ a zjistit, jak a s jakými výsledky si lze tyto cesty osvojovat z pozice učitele a žáků ZŠ. Teoretická část se zaměřuje na čtenářskou gramotnost, na její složky, na etapy a na faktory, které nejvíce ovlivňují její rozvoj. Vymezuje pojmy čtení, čtení s porozuměním, a s tím spjaté čtenářské dovednosti a strategie. Dále se zabývá samotným rozvojem čtenářské gramotnosti ve škole. Popisuje žáka prvního i druhého stupně a klíčové kompetence učitele základní školy. Také popisuje, které složky čtenářské gramotnosti lze u žáků rozvíjet a jaké jsou v ČR vhodné projekty pro její rozvoj. Závěrečná kapitola se soustředí na samotné metody podporující rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků, především metody programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) a jejich zařazení do výuky. Cílem výzkumné části této práce je nalézt odpověď na výzkumné otázky: Jak efektivně rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků základní školy? Jak a s jakými výsledky si lze osvojovat funkční rozvoje cesty čtenářské gramotnosti z pozice učitele základní školy? Výzkumná část byla rozdělena na dvě části. V první části byl využit akční výzkum na základní škole Řevničov, během kterého jsem pozorovala mé vlastní pokroky, změny a profesní...The aim of this thesis is to acquaint readers with the functional ways of the development of reading literacy of pupils in primary school, and to find out how and with what results these way can be aquired from the position of primary school teacher and pupils. The theoretical part is focused on reading literacy, its components, the stages and the factors that influce its development. It defines concepts of reading, reading comprehension, and related reading skills and strategies. It deals with the development of reading literacy at school. It describes pupils of the primary school and key competences of the primary school teacher. The thesis also describes which components of reading literacy can be developed among pupils and what the appropriate projects in the Czech Republic are. The final chapter focuses on the methods that support the development of reading literacy among pupils, especially the RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) program and their inclusion during lessons. The aim of the practical part of this thesis is to find out the answer to these research questions: How to effectively develop reading literacy of pupils at primary school? How and with what results can the teacher of primary school acquire functional ways of the development of reading literacy? The practical...
Klíčová slova:
metody pro rozvoj čtenářské gramotnosti; profesní rozvoj; RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení); strategie rozvoje čtenářské gramotnosti; Čtenářská gramotnost; methods of reading literacy development; professional development; Reader's literacy; RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking); strategies of reading literacy development