Original title:
Vzdělávání imigrantů ve Švédsku a v Česku
Translated title:
Education of immigrants in Sweden and Czechia
Authors:
Vosejpková, Tereza ; Weiss, Tomáš (advisor) ; Matějka, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Švédské království je již tradičně imigrační zemí, avšak v posledních letech se čísla imigrantů výrazně zvýšila a Švédsko se tak stalo jedním z evropských států s nejvyšším podílem imigrantů na celkovém obyvatelstvu. Naopak Česká republika se v počtu imigrantů pohybuje daleko za tradičními přistěhovaleckými státy, nicméně po přistoupení k Evropské unii lze i v Česku zaznamenat změnu z emigrační v tranzitní a později i v imigrační stát s nejvyšším počtem přistěhovalců ze zemí střední Evropy. S imigrací se stává aktuální také otázka existence nových menšin a jejich vztah s většinovou společností. Zásadní roli zde hraje vzdělávací politika, která je klíčovou oblastí pro formování společnosti a ovlivňování celých generací, imigranty nevyjímaje. Cílem práce je analyzovat možnosti vzdělávání žáků-cizinců s důrazem na jejich integraci do edukačního systému a navzájem komparovat přístupy obou států skrze legislativní akty, pozorování v základních školách a informace z rozhovorů se zástupci základních škol. Základní předpoklad o vyšší vyspělosti švédského systému vzdělávání imigrantů, než je tomu v českém případě, potvrzují širší možnosti imigrantů ve vzdělávání, především výuka mateřského jazyka, povinná výuka švédštiny a větší flexibilita škol při začleňování nových žáků do vzdělávání. Naopak v českém...Sweden is known as immigration country for a few decades already, but the number of immigrants has rapidly grown during the last years making Sweden one of the European countries with the greatest share of immigrants on total population. In opposite, Czechia is far behind traditional immigrant countries with its number of newcomers, but after joining the European Union, the country has transformed from emigrant to transit and later even to immigrant state with the greatest number of newcomers among Central European states. With immigration, the issue of new minorities and their relation with the majority of society have appeared. The policy of education plays a crucial role in this issue because it has the potential to form society and affect all generations including immigrants. The aim of the thesis is to analyse possibilities of education if immigrants with the emphasis on integration in the education system and compare both countries thorough legislation, observation and interviews with representants of primary schools. The hypothesis that the Swedish approach to immigrant education is more developed than the Czech one was approved by greater possibilities of Swedish newcomers, especially in the education of mother tongue, obligation of Swedish language courses, and flexibility in integration...
Keywords:
Czechia; education; immigration; integration; primary schools; Sweden; imigrace; integrace; vzdělávání; základní školy; Česko; Švédsko
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110414