Název:
Výchova ke zdraví na prvním stupni základní školy
Překlad názvu:
Health education at primary school level
Autoři:
Baráčková, Ivana ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem "Výchova ke zdraví na prvním stupni" a realizací projektové výuky s důrazem na mezipředmětové vztahy. Hlavním cílem diplomové práce je návrh výukového programu zaměřeného na výchovu ke zdraví na prvním stupni. První část práce se zaobírá fenoménem zdraví ve společnosti, terminologií zdraví a dokumenty, které s výchovou ke zdraví souvisí. Dále práce představuje program "Škola podporující zdraví", který se zabývá podporou výchovy ke zdraví v každodenních školních činnostech a směřuje tak k posilování cílů výchovy v afektivní rovině. Zvláštní důraz je brán na výchovu k samostatnosti žáků při vyhledávání informací a využívání učebnic a literatury. Druhá část práce je zaměřena na užití projektů na 1. stupni základních škol a realizaci projektu pro 2. třídu ZŠ se zaměřením na osvojování znalostí v oblasti lidského těla. Zde projektovou výuku shledávám jako vhodnou vzdělávací metodu, která zdařile rozvíjí požadované kompetence u žáků. Ve výzkumné části zjišťuji poznatky ohledně obliby projektové výuky na 1. stupni základních škol u učitelů a poukazuji na případné komplikace či nesnáze při její realizaci. KLÍČOVÁ SLOVA projektová výuka, mezioborové vztahy, výchova, zdraví, vzdělávání, zdravá škola, podpora zdravíThe thesis deals with the topic of "Health education at primary school level" and implementation of project teaching with emphasis on inter-subject relations. The main objective of the thesis is an outline of a teaching program focused on health education at primary school level. The first part covers the the phenomenon of health in the society, health terminology and documents related to health education. Further on, the thesis introduces the "Health-supporting school program" formed to support health education in daily school activities, and thus reach the education goals at an affective level. A special emphasis is put on education to self-competence in information search and in use of textbooks and literature. The second part of the thesis addresses the use of projects at the primary school level and the implementation of a 2 nd grade project focused on learning about the human body. At this point, I find the project education a suitable teaching method, effective in developing the learners' required competencies. In the research part I gather the extent of popularity of project education at primary school level on part of the teachers and point at possible complications or difficulties at its implementation. KEYWORDS project education, interdisciplinary relations, education, health, education,...
Klíčová slova:
mezioborové vztahy; projektová výuka; vzdělávání; výchova; zdraví; zdravý životní styl; education; health; healthy lifestyle; interdisciplinary relations; project education