Název:
Komparativní analýza obrazové složky magazínu Reportér a projektu Echo24
Překlad názvu:
Comparative analysis of the visual component in the magazine Reportér and project Echo24
Autoři:
Weingartová, Michaela ; Láb, Filip (vedoucí práce) ; Turek, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této práce bylo zmapovat obrazový obsah v projektech Echo 24 a Reportér a pomocí analýzy zjistit, jak s fotografiemi pracují. Projekty Echo24 a magazín Reportér vznikly v roce 2014 jako reakce na dramatickou proměnu vlastnictví na českém mediálním trhu. Tato proměna měla dopad i na fotožurnalisty, protože noví majitelé mají tendence na fotografiích spíše šetřit. I proto jsem se rozhodla vyzkoumat, jak s fotografií zacházejí nově vzniklé tituly. Abych problematiku zasadila do širšího kontextu, věnuji se v první části žurnalistické fotografii a popisuji český mediální trh a jeho proměny od roku 1989. V práci se také krátce věnuji vzniku podobných projektů, jako jsou Echo24 a Reportér. V druhé sekci pomocí kvantitativní obsahové analýzy zjišťuji, jaké typy fotografie tyto projekty ve svých tištěných verzích nejčastěji používají a v jaké míře spolupracují s fotožurnalisty. Získaná data doplňuji o dotazníkové šetření se členy redakce a s fotožurnalisty. V diplomové práci jsem zjistila, že projekty Echo24 a Reportér reprezentují dva odlišné přístupy k zacházení s novinářskou fotografií. Echo24 má spíše manažerské chování a na fotografiích šetří. Magazín Reportér by se dal naopak definovat jako ochránce novinářských a fotožurnalistických hodnot. I přes vznik nových titulů tlak na...The main goal of this thesis was to determine how projects Echo24 and Reporter work with journalistic photography using comparative analysis of their visual content. Both projects were found in 2014 as a reaction to a dramatical change of ownership of the Czech media. These changes also had an impact on journalistic photographers, because the new owners tend to save their costs on photography. This is also one of the reasons why I chose to analyze projects that started in 2014. To explain the broader context, in the first part of this thesis I describe the context of journalistic photography and the Czech media market development from the year 1989. In this work, I also describe other projects similar to Echo24 and Reportér. In the second part of the thesis, I use quantitative content analysis to describe the usage of the photographs in the printed version of Echo24 and Reportér. I also compare the collected data with answers from questionnaires with members of the editorial of the projects and photojournalists. In this paper, I found out that the project Echo24 represents the opposite approach towards photography than Reportér. Echo24, like other media, tends to save their cost on photography. Reportér on the other side can be defined as the protector of journalistic and photojournalistic values....
Klíčová slova:
Echo24; Fotožurnalistika; krize fotožurnalismu; novinářská fotografie; Reportér; tištěná média; vlastnictví médií; Echo24; journalist photography; media ownership; Photojournalism; photojournalism crisis; print media; Reportér