Název:
Adaptace absolventů sociální pedagogiky na trhu práce
Překlad názvu:
Adaptation of Social Pedagogy Graduates to the Labor Market
Autoři:
Říhová, Ivana ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá situací vysokoškolských absolventů oboru sociální pedagogika na trhu práce. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se věnuje charakteristice sociální pedagogiky jako vědy a jejího současného postavení v české legislativě, dále vyjmenovává možnosti studia tohoto oboru u nás, vymezuje možné pole působnosti sociálních pedagogů a zabývá se problematikou adaptace absolventů na trhu práce. Empirická část je věnována výzkumnému šetření. Pomocí metody hloubkových rozhovorů se sedmi respondenty zjišťuje, s čím se potýkali absolventi sociální pedagogiky při hledání zaměstnání a při výkonu své profese, co proces adaptace usnadňovalo a co naopak ztěžovalo. Z provedeného výzkumu vyplynulo, že absolventi sociální pedagogiky nemají i přes legislativní nezakotvenost problém najít zaměstnání, potíž jim však dělala např. nepřesná představa o možnostech vlastního uplatnění. Respondenti také vzkázali doporučení současným studentům sociální pedagogiky. Nejčastěji se objevovalo doporučení specializovat se v oboru již během studia.This diploma thesis focused on the situation of Social pedagogy graduates in the labor market. It has a theoretical-empirical character. The theoretical part focus on Social pedagogy as a science and its contemporary position within the Czech legislation. Further it lists study possibilities of Social pedagogy in the Czech Republic, defines the possible scope of social educators and deals with the topic of graduates' adaptation to the labor market in general. The empirical part is devoted to research with seven respondents. The method used in this thesis is in-depth interviews. The research identifies challenges the graduates were facing while finding a job and while performing their profession, what made the adaptation proces easier and vice versa more difficult. The research showed that despite no legal definition of social pedagogy as a profession, graduates had no problems to find a job. However, the perceived difficulty for them, for example, was an inaccurate idea of using the gained experience. Respondents also made recommendations to current social pedagogy students. Most often mentioned was a recommendation to find own specialization in the social pedagogy while still studying.
Klíčová slova:
sociální pedagogika|sociální pedagog|uplatnění sociálních pedagogů|adaptace na trh práce|problémy při hledání zaměstnání|zaměstnatelnost absolventů; Social Pedagogy|Social Educator|The Use of Social Educators|Adaptation to the Labour Market|Problems with Finding a Job|Employability of Social Pedagogy Graduates