Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Vyšetření hmatového vnímání u žáků staršího školního věku se zrakovým postižením prostřednictvím testu Tactual Profile
Original title:
Vyšetření hmatového vnímání u žáků staršího školního věku se zrakovým postižením prostřednictvím testu Tactual Profile
Translated title:
Examination of the tactile perception of visually impaired pupils of older school-age through an assessment procedure called Tactual Profile
Authors:
Kunstová, Adéla ; Šumníková, Pavlína (advisor) ; Květoňová, Lea (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku vyšetřování hmatového vnímání u žáků s těžkým zrakovým postižením staršího školního věku. Práce je rozdělena na tři hlavní oblasti. První část se zabývá hmatovým vnímáním, definuje jeho hlavní charakteristiky, vlastnosti a překážky, které s hmatovým vnímáním souvisí. Věnuje se také úloze hmatu v životě žáků se zrakovým postižením. Velká část této kapitoly je zaměřena na popis orientačních pomůcek pro studenty se zrakovým postižením. Na závěr jsou zde zmíněny diagnostické nástroje, kterými se hmatové vnímání posuzuje. Druhá část se zabývá pozorovacím nástrojem Tactual Profile. Je zde dopodrobna popsán jeho účel a způsob užití a jsou zde zmíněny i zahraniční studie týkající se tohoto původem nizozemského nástroje. Třetí část obsahuje výzkum úrovně hmatového vnímání u žáků staršího školního věku se zrakovým postižením prostřednictvím testu Tactual Profile. Cílem této diplomové práce je zjistit funkčnost a využitelnost tohoto testovacího materiálu v praxi u dané věkové skupiny žáků a studentů se zrakovým postižením. Klíčová slova Hmatové vnímání, hmat, zrakové postižení, Tactual Profile, žáci staršího školního věku, diagnostika, nevidomost.This diploma thesis is focused on the problematics of examination of tactile perception in older school-age pupils with severe visual impairment. The thesis has got three main parts. The first part deals with tactile perception, defines its main characteristics, properties and obstacles associated with tactile perception. It also deals with the role of touch in the life of pupils with visual impairment. A large part of this chapter focuses on the description of orientation aids for visually impaired students. In conclusion, there are mentioned the diagnostic instruments by which the tactile perception is judged. The second part deals with the Tactual Profile observation instrument. There is a detailed description of its purpose and use and there are also mentioned foreign studies on this instrument of Dutch origin. The practical part includes the study of the level of tactile perception in school-aged pupils with visual impairment through the Tactual Profile test. The aim of this diploma thesis is to determine the functionality and usability of this test material (Tactual Profile) in praxis in the given age group of pupils and students with visual impairment. Keywords Tactile perception, touch, visual impairment, Tactual Profile test, school age, older school-age pupils, diagnostics, blindness.
Keywords:
blindness; diagnostics; older school-age pupils; school age; Tactile perception; Tactual Profile test; touch; visual impairment; diagnostika; hmat; Hmatové vnímání; nevidomost; Tactual Profile; zrakové postižení; žáci staršího školního věku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106446