Název:
Vývoj řečových i neřečových oblastí u dítěte v předškolním věku
Překlad názvu:
Speech and Nonspeech Area Development of a Preschool Child
Autoři:
Baierlová, Eliška ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena z hlediska speciální pedagogiky na vývoj řečových i neřečových oblastí u dítěte v předškolním věku a dělí se na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. První část je vytvořena na základě literární rešerše dané problematiky. Druhou část tvoří výzkumné šetření, jehož hlavním cílem je analyzovat řečové i neřečové oblasti u dítěte v předškolním věku. V teoretické části první kapitola podává vhled do předškolního období, zaměřuje se tak na vzdělávání v mateřské škole, školní zralost a zápis do 1. třídy. Druhá kapitola podrobněji zkoumá jednotlivé neřečové oblasti a popisuje jejich vývoj. Jedná se o oblasti jako hrubá a jemná motorika, grafomotorika, kresba, lateralita ruky, zrakové a sluchové vnímání, myšlení, paměť, matematické představy, vnímání prostoru a času, fantazie, hra, sebeobsluha, samostatnost a v neposlední řadě i sociální dovednosti. Poslední kapitola je věnována řečové oblasti, konkrétně pak vývoji řeči u dítěte v předškolním věku, problematice bilingvismu a trilingvismu, narušené komunikační schopnosti a logopedické intervenci v mateřské škole. Druhou část tvoří kvalitativní výzkumné šetření s využitím kvalitativních metod jako zúčastněné a nezúčastněné pozorování, polostrukturované rozhovory s pedagogy a strukturované rozhovory s rodiči. Výzkumný vzorek...The thesis is focused on the development of speech and non-speech areas in pre-school children in terms of special pedagogy and the thesis is divided into two main parts - theoretical and practical part. The second part is composed of a research investigation and its goal is to analyse speech and non-speech areas in pre-school children. The first chapter of the theoretical part introduces a preview into pre-school age. This part is also focused on education in nursery school and school readiness and enrolment in the first grade. The second chapter examines every single detail of non-speech areas in pre-school children and describes their development of speech like gross and fine motor skills, graphomotor skills, drawing, laterality, visual and auditory perception, thinking, memory, mathematical ideas, space and time perception, fantasy, play, self-service, independence and last but not least social skills. The last chapter is devoted to speech areas mainly the development of speech in pre-school children, issues of bilingualism and trilingualism, disorders of communication skills, logopedic intervention in nursery school. The second part of this chapter is composed of a qualitative research by means of using qualitative methods like participating and non-participating observation, semi-structured...
Klíčová slova:
motorika; narušená komunikační schopnost; předškolní věk; vícejazyčnost; vývoj; řeč; communication disorder; development; motor skills; multilingualism; pre-school children; speech