Název:
Role asistenta pedagoga v podpoře inkluzivniho vzdělávání děti s poruchami autistickeho spektra a mentálním postižením ve vybrané mateřské škole
Překlad názvu:
The role of teaching assistant in promoting inclusive education of children with autism spectrum disorders and mental disabilities in selected kindergarten
Autoři:
Panýrková, Gabriela ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá profesí asistenta pedagoga v podpoře inkluzivního vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a mentálním postižením v preprimárním vzdělávání. Jejím hlavní cílem je zjistit a blíže popsat zkušenosti asistentů pedagoga a pedagogů s procesem společného vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a mentálním postižením ve vybrané mateřské škole. Neméně důležitým aspektem práce je přiblížení názorů pedagogických pracovníků na přínos společného vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a mentálním postižením ve vybrané mateřské škole. Teoretické část popisuje mentální postižení, poruchy autistického spektra a úlohu asistenta pedagoga v českém školství. Jsou zde zmíněna specifika edukace dětí s poruchami autistického spektra a mentálním postižením v běžné mateřské škole. Dále se práce zabývá inkluzivním vzdělávání a jeho současnou podobou, jak v poměrech českého školství, tak ve světovém měřítku. Praktická část je zaměřena na zjištění a přiblížení přístupů k roli asistenta pedagoga, ze strany pedagogických pracovníků vybrané mateřské školy. Pro sběr dat byl zvolen kvalitativní typ výzkumu v rámci, kterého byla použita technika polostrukturovaného rozhovoru s jednotlivými účastníky výzkumného šetření. Z analýzy získaných dat vyplývá, že asistent pedagoga je ve...This bachelor thesis deals with the role of a teaching assistant in promoting inclusive education of children with autistic spectrum disorders, and mental disabilities in pre-primary education. The main goal of it, is to find out and describe the experiences that teachers and teaching assistants have in a selected kindergarten, with the joint education of children that are on the autistic spectrum or the ones with mental disabilities. An equally important part of the work are the opinions the teachers have on the benefits of the subject. The theoretical part describes mental disability, autistic spectrum disorders and the role of a teacher assistant in Czech education. It describes specifics of educating children with autistic spectrum disorders and mental disability in common kindergarten. Besides that, the thesis deals with the inclusive education in its current form, both in Czech educational system and on the global scale. Practical part is focused on figuring out the approach to the role of teacher's assistant from the point of view of the pedagogical staff of the selected kindergarten. A qualitative type of research was chosen for the data collection, in which the technique of semi-structured interview with individual participants of the research was used. The analyzed data proves that in the...
Klíčová slova:
Asistent pedagoga; inkluzivní vzdělávání; mateřská škola; mentální postižení; poruchy autistického spektra; inclusive education; kindergarten; mental disabilities. Autism spektrum disorders; Teaching assistant