Original title:
Žákovské strategie při řešení matematických slovních úloh s mimoškolním kontextem
Translated title:
The Pupils' Strategies of Mathematical Word Solving Problems With Real-Life Context
Authors:
Gruberová, Nicole ; Smetáčková, Irena (advisor) ; Páchová, Anna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V mé bakalářské práci jsem se zabývala řešením matematických slovních úloh žáky prvního stupně základní školy. Vedla jsem rozhovory s šesti žáky třetí třídy, při kterých byli instruováni řešit zadané slovní úlohy, a zároveň své myšlenkové operace a řešitelské strategie se mnou sdílet. Snažila jsem se pochopit, jak v řešení postupují, a odkud pramení jejich nejčastější chyby. Soustředila jsem se především na způsob, jakým byly úlohy formulovány, a které slovní obraty dětem pomáhají nebo je naopak matou. Konkrétně jsem se zaměřovala na kontext využitý v úlohách - jeho atraktivita i způsob podání, a jak s ním děti v průběhu řešení nakládají. Informace k prospěchu dětí a k rozdílu mezi úlohami z mého souboru a běžnými úlohami mi byla poskytnuty prostřednictvím rozhovoru s třídní učitelkou dětí z mého souboru. Výzkum ukázal, že děti se ve svých řešitelských strategiích velmi liší na základě toho, zda u nich převažuje intuitivní, či analytické myšlení. Výskyt nestandartního kontextu coby motivačního faktoru se prokázal, ovšem nepřesvědčivé výsledky byly vidět v jeho roli jako kognitivního pomoci. V případě délky kontextu, opět záviselo, zda převažuje intuitivní či myšlení analytické, či zda se dítě soustřeďuje mechanicky na signální slova. Vliv souběžného vedení a dopomoci se ukázal jako významný....In my thesis I concentrated on mathematical problem solving by pupils at elementary school. I lead interviews with six 3rd grade children, during which they were instructed to solve the problems as well as to share their stream of thoughts concerning their solving strategies with me. I tried to understand the ways how they solve the problems and where their mistakes stem from. My attention focused on the ways the problems were formulated and what specific words may have either helped or distracted the children while the problem solving. The special attention was paid to contextual information which children use during the solving of word problems - its attractivness as well as the way it is served to them. The information about the childrens' school results and the difference between word problems from my set and the regular ones I gained from an interview with the school teacher of the children from my research group. The research showed that the difference between intuitive and analytical way of thinking had the most crucial impact on the strategies the children chose during the word problem solving. The occurence of non-standard context as a motivator was proved, however it was not so in the case of it in a role of a cognitive help. This impact was not proved surely. Concerning the length of the...
Keywords:
context; mathematics; strategies; word problems; kontext; matematika; slovní úlohy; strategie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106775