Název:
Obraz novináře ve videoherních titulech
Překlad názvu:
Representation of journalists in videogames
Autoři:
Odstrčil, Tomáš ; Láb, Filip (vedoucí práce) ; Macková, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Obraz novináře ve videoherních titulech si klade za cíl zjistit, jakým způsobem jsou novináři zobrazováni v mainstreamových videoherních titulech. Analýza je provedena na základě pěti případových studií videoherních titulů, ale jsou do ní zapojeny poznatky i z jiných her zkoumaných sérií. Práce podrobně zkoumá devět videoherních žurnalistů, kteří spadají do různých kategorií: investigativní novináři, zpravodajští fotožurnalisté, paparazzi fotografové, rozhlasoví a televizní reportéři i moderátoři televizních pořadů. U jednotlivých postav je kromě jejich chování analyzován i jejich zevnějšek, neboť i ten je u utváření videoherních postav naprosto v rukou herních vývojářů. Analýza prokázala, že se vývojáři uchylují k využívání stereotypů, ale vždy k tomu přistupují ze zřejmých důvodů. Často se však stereotypům také vyhýbají a dokáží i věrně popsat žurnalistické praktiky a chování. Novinářská praxe je věrněji zobrazována v případě, že je novinář kladnou postavou a protagonistou dané videohry. Pokud je však padouchem a vedlejší postavou, je novinařina představena negativně, stereotypně a zkratkovitě.The Representation of Journalists in Videogames aims to find out how do videogame developers represent journalists in the mainstream videogames. The analysis is based on five case studies of various videogames but it also includes sequels and prequels of the selected games. The author of this thesis analyzes nine videogame journalists which can be differentiated into several categories: investigative reporters, photojournalists, paparazzis, radio and TV reporters and hosts of various television shows. Their behavior is not the only aspect this thesis analyzes because their visual appearance is also fully in the hands of the game developers. This thesis proves that the videogame journalists are sometimes depicted stereotypically but if so, it is always for a reason. Videogame developers do not always use this sort of depictions and can even accurately describe journalistic practice and behavior. Journalism is always better described if the journalist is a heroic protagonist of their videogame. If they are villains, it is often described using various negative stereotypes.
Klíčová slova:
fotožurnalistika; hra; interaktivita; novinář; postava novináře; případová studie; reportér; stereotyp; Videohra; case study; game; interactivity; journalist; journalistic character; photojournalism; reporter; stereotype; Videogame