Název:
Multimediální prvky online zpravodajství a jejich vliv na příjemce
Překlad názvu:
Multimedia Elements of Online News and Their Impact on the Recipients
Autoři:
Loušová, Barbora ; Hrůzová, Andrea (vedoucí práce) ; Macková, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Multimediální prvky online zpravodajství a jejich vliv na příjemce se zabývá proměnou dnešní distribuce informací díky rozvoji internetu. Mediální instituce využívají tento nástroj jako prostředek k šíření svých sdělení a ze stejného důvodu zařazují ke zprávám také jednotlivé multimediální prvky. Internetové stránky umožňují rychleji předat informace velkému množství uživatelů. Multimediální prvky, jako například fotografie, fotogalerie, videa či infografiky, dovolují předat dodatečné informace, ale také přitáhnout pozornost příjemců. Cílem práce je zjistit, nakolik publikum oceňuje přínos multimediálních prvků a dokáže je zužitkovat při zpracování informací. V teoretické části jsou nejprve definovány jednotlivé složky lidského poznání, jako například pozornost, percepce či paměť čtenářů zpravodajských článků. Ty jsou dále reflektovány spolu s rozdílnými charakteristikami a sociálním zázemím příjemců zpravodajských obsahů. Neméně důležitý je pak popis jednotlivých teorií a výzkumů, jež se zabývaly vlivem multimediálních prvků na příjemce různých typů médií. Na teoretické poznatky navazuje kvantitativní výzkum v podobě experimentu a následného dotazníku. Výběrový soubor tvoří zástupci dnešní generace Z, tedy respondenti, jež s internetem vyrůstali. Na připravené webové stránce,...Diploma thesis Multimedia Elements of Online News and Their Impact on Recipients is concerned with the transformation of today's information distribution thanks to the development of the Internet. Media institutions use this tool as means of disseminating their messages. For the same reason they also include multimedia elements to the content. Websites allow to quickly pass on information to a large number of users. Multimedia elements, such as photos, photo galleries, videos or infographics, allow to pass on additional information, but also to catch the attention of the recipients. The aim of this study is to find out how much the audience appreciates the contribution of multimedia elements and how much they can use them during processing of the information. The theoretical part therefore first defines the particular cognitive processes, such as attention, perception and memory of news articles readers. These are further reflected with the different characteristics and social background of the news content recipients. Equally important is the description of theories and researches that dealt with the influence of multimedia elements on recipients of various types of media. The theoretical knowledge is followed by quantitative research in the form of an experiment and a subsequent questionnaire....
Klíčová slova:
mediální účinky; Multimediální prvky; paměť; percepce; pozornost; zpravodajství; žurnalistika; attention; journalism; media effects; memory; Multimedia elements; news; perception