Original title:
Sugestibilita dětských svědků v rámci trestního řízení z pohledu psychologie
Translated title:
Psychological research: Children's suggestibility in forensic interviewing
Authors:
Brousilová, Klára ; Boukalová, Hedvika (advisor) ; Gillernová, Ilona (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce volně navazuje na bakalářskou práci Specifika svědeckých výpovědí dětí v trestním řízení z pohledu psychologie, a to na kapitolu o sugestibilitě. Teoretická část nejprve seznamuje čtenáře s fenoménem sugestibility, zejména se zaměřením na Gudjonssonovo pojetí výslechové sugestibility. Další kapitola shrne dosavadní vědecké poznatky o rizikových faktorech, které mohou zvyšovat či snižovat sugestibilitu dětských svědků, a to věk, kognitivní faktory a psychosociální faktory. Pozornost je též věnována samotným typům výslechových technik používajících prvky sugesce, které byly doposud odhaleny a pojmenovány, jako jsou indukce stereotypů, návodné otázky, pozitivní a negativní následky nebo vrstevnický tlak. Empirická část představí výsledky replikovaného experimentu, který má za cíl zmapovat riziko sugestibility u českých dětí. Výzkum je zaměřen na děti předškolního věku, které byly vystaveny silně sugestivnímu výslechu o události, kterou před tím zažily. Rozhovorem, který proběhne s odstupem času, bude zmapováno, do jaké míry sugestivní rozhovor pozměnil vnímanou skutečnost.Master's thesis follows on bachelor thesis Specifics of children's testimony from the point of view of Psychology, expanding chapter about suggestibility. Theory involves phenomenon of suggestibility with emphasis put on Gudjonsson's concept of suggestibility in conjunction with interrogative events. Further chapters delve into scientific findings regarding hazardous factors enhancing or decreasing suggestibility of young witnesses, among others are age, cognitive and psychosocial factors. Thesis also presents the very own types of discovered and described interrogation techniques utilizing elements of suggestion like stereotype induction, leading questions, positive and negative consequences or peer pressure. Paper presents results of empirical research, reproduced experiment which was used as tool mapping suggestibility dangers among Czech children. Focused on pre-school children subjected to heavily suggestive interrogation about event they experienced, through later interviews it was measured to which extent highly suggestive interviews altered perceived reality.
Keywords:
Suggestibility|interrogative suggestibility|child interview|child witness|interrogation techniques; Sugestibilita|výslechová sugestibilita|výslech dětí|dětský svědek|výslechové techniky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/105243