Název:
Film jako edukativní nástroj v hodinách dějepisu na českých středních školách
Překlad názvu:
Film as an Educational Tool in Czech High School History Classes
Autoři:
Lichtenbergová, Anna-Marie ; Průchová, Andrea (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Anna-Marie Lichtenbergová Abstrakt Film jako edukativní nástroj v hodinách dějepisu na českých středních školách Diplomová práce s názvem Film jako edukativní nástroj v hodinách dějepisu na českých středních školách se věnuje tématu filmu jakožto didaktického nástroje a pramene v hodinách dějepisu na českých středních školách. Teoretická část diplomové práce prezentuje zásadní informace o českém školství a zakotvení dějepisu v základních materiálech Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Následně se zabývá teorií filmové a mediální výchovy, jež je s použitím filmu ve výuce úzce spjata. Následující kapitoly komentují samotné použití filmu ve výuce, a to především různé možnosti jeho využívání, jeho základní výhody a nevýhody či propojení filmu a paměti. Tato práce zároveň zmiňuje i současné použití filmu ve výuce, jež vychází z již existujících výzkumů. Empirická část se soustředí na samotný kvalitativní výzkum, jehož cílem je prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů zjistit, jaký je postoj českých učitelů dějepisu k použití filmu ve výuce a současně pochopit hlavní důvody k jeho využívání či nevyužívání. Druhá polovina praktické části se soustředí na interpretaci získaných komentářů prostřednictvím expertních rozhovorů k danému tématu od odborníků z oboru didaktiky dějepisu, kteří se...Film as an Educational Tool in Czech High School History Classes The master's thesis entitled Film as an Educational Tool in Czech High School History Classes is dedicated to discussing film as a didactical tool and as a source of education in history classes of Czech high schools. This thesis aims to analyze and evaluate the view Czech teachers hold towards using the filmography in their history classes while understanding the different implications of it. Secondly, the aim is to obtain commentary from experts in the field of history didactics. Those findings and results could, therefore, amend teaching program's structures and help teachers to structure their syllabus appropriately. The theoretical part of the thesis presents basic information on Czech education program and implementing History as a subject in the primary curriculum of the Ministry of Education. Then it considers the role of film theory and multimedia, which are both closely linked to the idea of the film as an educating tool in History classes. The following chapters analyze and evaluate solely the usage of the film in education and the different advantages and disadvantages it can bring. The paper's empirical part focuses on the qualitative research with Czech history teachers and experts and then finally evaluating the overall...
Klíčová slova:
dějepis; expertní výzkum; film; film jako edukativní nástroj; film ve výuce; kvalitativní výzkum; polostrukturovaný rozhovor; střední škola; expertise research; film as an educational tool; history; history class; qualitative research; semi-structured interview; teaching with film