Original title:
Učení se v praxi aktivního občanství
Translated title:
Learning through the Practice of Active Citizenship
Authors:
Tichá, Radka ; Kopecký, Martin (advisor) ; Záškodná, Helena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se inspiruje projektem Evropské unie ETGACE, který zkoumal povahu aktivního občanství v šesti evropských státech - Belgii, Finsku, Nizozemí, Španělsku, Velké Británii a Slovinsku. Práce představuje koncept aktivního občanství, jeho souvislosti a podoby. Hlavním cílem šetření je zjistit jaké podoby učení považují dotazovaní za stěžejní vzhledem k povaze a podobě jejich občanské angažovanosti, a jaké přínosy pro ně z aktivního občanství vyplývají. Dále pak má najít průsečíky či shody mezi životními zkušenostmi a názory dotazovaných aktivních občanů, jejich postoji, náhledy na sebe sama a na svět. Šetření se zaměřuje rovněž na to, z jakého důvodu se lidé stávají aktivními občany a jaké jsou jejich motivy. Šetření je realizováno formou kvalitativních rozhovorů (se zaměřením na podobu jejich dosavadní životní dráhy) s aktivními občany, kteří se výrazně angažují v různých sférách (rozvojová pomoc, podpora politické gramotnosti a vzdělávání, sociální služby, rozvoj komunit aj.). Osloveni byli skrze vybrané občanské organizace. Klíčová slova: Aktivní občanství, občanská angažovanost, občanské vzdělávání, celoživotní učení, kvalitativní výzkumThe thesis is inspired by the European Union project ETGACE, which examines the nature of active citizenship in six European states - Belgium, Finland, the Netherlands, Spain, the United Kingdom and Slovenia. The thesis introduces the concept of active citizenship in its context and different forms. The major aim of the survey is to find forms of learning strategies considered crucial by the interviewed, given the nature and form of their civic engagement, as well as the benefits resulting from active citizenship. Furthermore, it detects the intersections or congruence in life experience and opinions of interviewed active citizens, their attitude and view of themselves and the world. The survey has been implemented by qualitative interviews with active citizens (focusing on the form of their present life history), who significantly engage in various spheres (development aid, political literacy and education support, social services, communities development, etc.). They have been addressed through selected civil organizations. Key words: Active Citizenship, Citizen Participation, Citizenship Education, Lifelong Learning, Qualitative Research
Keywords:
Active Citizenship|Citizen Participation|Citizenship Education|Lifelong Learning|Qualitative Research; Aktivní občanství|občanská angažovanost|občanské vzdělávání|Celoživotní učení|kvalitativní výzkum
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103552