Original title:
Ambush marketing na příkladu Mistrovství světa v ledním hokeji 2015
Translated title:
Ambush marketing on the example of 2015 Ice Hockey World Championship
Authors:
Lakomá, Milena ; Vranka, Marek (advisor) ; Schneiderová, Soňa (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje problematice ambush marketingu - nebo také parazitujícího marketingu - na konkrétním příkladu Mistrovství světa v ledním hokeji, které se konalo v roce 2015 v Praze a v Ostravě. Ve práci je shrnuta celková teorie ambush marketingu včetně několika reálných příkladů za posledních několik let ze světa mistrovství světa i olympiád a věnovala se i tématu sponzorství, aby byl jasný rozdíl mezi těmito dvěma druhy komunikace. Práce rozebírá i právní a etické limity této formy komunikace. I přesto, že jde o stále běžněji praktikovaný způsob marketingové komunikace tento pojem laická veřejnost téměř nezná. Dle výzkumu v rámci praktické části mé bakalářské práce jsem zjistila většinovou neznalost pojmu, ale zároveň dobrou schopnost ambush marketing rozeznat. Celkově lidé ale ambush marketing vnímají spíše negativně a jako neetický.This bachelor thesis focuses on topic of ambush marketing using an example of 2015 Ice Hockey World Championship that took place in Prague and Ostrava. In the thesis the overal theory of ambush marketing was summarized including several real examples from the world of championships and olympic games. I also introduced the topic of sponsorship to clearly set the differences between these two types of communication. Thesis also focuses on the legal and ethical limits this marketing method has. Even though using ambush marketing is a growing trend the general public tend to not know about it. According to the research done within this thesis people rarely know the term however they are good at recognizing it. In general people look at ambush marketing rather negatively and believe it is not ethical.
Keywords:
Ambush marketing; big sports events marketing; guerilla marketing; parasitic marketing; sponsorship; sports marketing; Ambush marketing; guerilla marketing; marketing velkých sportovních akcí; parazitující marketing; sponzoring; sportovní marketing
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102695