Název:
Vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra na škole pro žáky s tělesným postižením
Překlad názvu:
Education of students with autism spectrum disorder at school for students with physical disabilities
Autoři:
Zwyrtek, Irena ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Jamrichová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá tématem vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra na základní škole pro žáky s tělesným postižením. Konkrétně se zaměřuje na metodické podmínky pro vzdělávání, které daná škola žákům s poruchami autistického spektra nabízí. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části přibližuje poruchy autistického spektra, od terminologie a klasifikace po charakteristické projevy této diagnózy. Druhá kapitola se věnuje tématu edukace žáků s poruchami autistického spektra, představuje možnosti vzdělávání těchto žáků a podpůrná opatření pro tyto jedince. Třetí kapitola teoretické části představuje metodiky, metody a intervence pro osoby s poruchami autistického spektra. Praktická část práce zahrnuje kvalitativní výzkumné šetření, které bylo uskutečněno prostřednictvím polostrukturovaných interview s třídními učiteli žáků s poruchami autistického spektra na základní škole pro žáky s tělesným postižením. Pomocí analýzy interview a školní dokumentace jsem dospěla k závěru, že prostředí této školy nabízí žákům s PAS prostředí výuku speciálními pedagogy, komplexní péči, výhodu malého kolektivu i individuální přístup, třídní učitelé však nejsou vyškoleni v některé z metodik a nemají s komplexní péčí, malým kolektivem spolužáků a individuálním...This diploma thesis deals with the topic of education of pupils with autism spectrum disorders at an elementary school for pupils with physical disabilities. It focuses on the methodological conditions for education that the school offers to pupils with autism spectrum disorders. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The first chapter of the theoretical part describes autism spectrum disorders - from terminology and classification to typical manifestations of this diagnosis. The second chapter is dedicated to education of pupils with autism spectrum disorders, it presents options for their education and support measures. The third chapter of the theoretical part presents teaching methods and interventions for people with autism spectrum disorders. The practical part of the thesis includes a qualitative research survey which was carried out through semi-structured interviews with class teachers of pupils with autism spectrum disorders at the elementary school for pupils with physical disabilities. Using analysis of interviews and school documentation, I came to the conclusion that the environment of this school offers pupils with autism spectrum disorders education provided by special education teachers, and also comprehensive care, the benefit of small group, and individual...
Klíčová slova:
Poruchy autistického spektra; speciální vzdělávací potřeby; tělesné postižení; základní škola; škola pro žáky s tělesným postižením; Autism spectrum disorders; elementary school; physical disabilities; school for children with physical disabilities special education needs