Název:
Pojetí mediální výchovy v učebnicích a výukových materiálech pro 1. stupeň ZŠ
Překlad názvu:
Media education in text books and teaching materials for primary school
Autoři:
Pokrupová, Kateřina ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ústředním tématem této diplomové práce je začlenění mediální výchovy do výuky na 1. stupni ZŠ. Teoretická část práce stručně vymezuje základní pojmy týkající se mediální výchovy, nabízí vhled do historie a postupné integrace mediální výchovy do českého vzdělávacího systému a v neposlední řadě seznamuje čtenáře se současným stavem výuky tohoto průřezového tématu na českých školách. Praktická část práce je věnována výzkumnému šetření, jehož cílem bylo zjistit, která didaktická témata mediální výchovy jsou ve výukových materiálech určených pro 1. stupeň nejčastěji reflektována, a zároveň zjistit, jakým způsobem jsou žáci do výuky mediální výchovy na 1. stupni nejčastěji zapojováni, a to z hlediska zadání úkolů obsažených ve výukových materiálech. Výsledky výzkumného šetření nastínily, že nejčastěji reflektovanými tématy mediální výchovy, jež se ve výukových materiálech objevují, jsou reklama, její regulace a působení a charakteristiky a funkce tradičních médií. Co se týče způsobu zapojení žáka do výuky, žáci jsou dle výsledků výzkumného šetření nejčastěji vyzýváni k úkolům zaměřeným na receptivní činnosti. Pro získání výsledků výzkumného šetření bylo využito kvalitativní obsahové analýzu vybraných výukových materiálů.The central theme of the diploma thesis is incorporation of media education at the first stage of primary school. The theoretical part of the thesis briefly defines the basic concepts related to media education, offers an insight into historcal background and gradual integration of media education into the Czech educational system and, last but not least, introduces current state of this cross-curricular topic at Czech schools. The practical part is devoted to a research survey aimed at finding out which didactic topics of media education are mostly reflected in educational materials intended for the first stage of primary school and at the same time at ascertaining how the pupils are mostly involved in media education in terms of task assignments contained in teaching materials. The results of the research show that the most frequently reflected topics of media education that appear in educational materials are advertising, its regulation and influence and characteristics and function of traditional media. In case of the method of pupils involvement in media education, the research findings show that pupils are mostly called upon to receptive activities. To obtain the results of the research survey, qualitative content analysis of selected teaching materials was used.
Klíčová slova:
kvalitativní obsahová analýza; mediální gramotnost; mediální výchova; Média; podpůrné didaktické materiály; produktivní činnosti; receptivní činnosti; učebnice; Media; media education; media literacy; productive activities; qualitative content analysis; receptive activities; supportive didactic materials; textbooks