Název:
Ideální učitel očima dětí na prvním stupni základní školy
Překlad názvu:
The ideal teacher through the eyes of children at first grade of primary school
Autoři:
Černá, Dominika ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Mašková, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce si klade za cíl najít nejideálnějšího učitele pro děti na prvním stupni, na základě jejich představ a podnětů, které byly zpracovány formou kvalitativního výzkumu. Teoretická část práce se zabývá osobností učitele, jeho vzhledem a povahou, profesí učitele a jeho autoritou. Věnuje se také pedagogickým metodám a dovednostem, vztahu žáka a učitele, hodnocení žáků a rizikovému chování pedagogů. Zaměřuje se na mladší školní věk, jeho vymezení a stručnou charakteristiku. Jsou také zmíněny typologie učitelů. Empirická část se zaměřuje na analýzu a porovnání výsledků skupinové činnosti žáků na prvním stupni. Výzkum byl realizován na dvou pražských základních školách, kde žáci pracovali ve skupinách, vytvářeli kresby učitelů a poté jsme nad kresbami diskutovali. Kvalitativní výzkumné šetření bylo zpracováno metodou zakotvené teorie. Při sběru dat byla využita metoda kresby a skupinový rozhovor. Cílem práce je zmapovat, jaké představy mají žáci na prvním stupni o ideálním a nejhorším učiteli, který by je mohl učit. Výsledky ukázaly, jaká přání a požadavky mají prvostupňoví žáci na ideální učitele. Výzkum také přinesl poznatky o tom, jak by podle názorů dětí mladšího školního věku vypadali nejhorší možní učitelé. V závěru práce je nastíněno, jak by měl vypadat ideální učitel z pohledu...This bachelor's thesis is focused on discovery of possible "perfect teacher for elementary school children" based on results from qualitative research. Theoretical part of thesis is focused on, among others, the teacher as a person, his appearance and demeanor, teaching as a profession and teacher's authority. It's also covering topics such as specific pedagogic methods and skills, relationship between teacher and pupils, their evaluation and inappropriate behavior of teachers towards them. In this thesis, I'm working with children from younger school age, definition and further characteristics of this term is also part of the thesis. As well as some teacher's typologies. Empirical part on the other hand provides analysis and comparison of results from group activities of elementary school students. Research was conducted on two different elementary schools in Prague, where pupils (divided into two groups) were tasked with paining their visualization of perfect and worst possible teacher. After the painting was done, further discussion regarding specific remarks and reasoning took a place. Qualitative research was conducted by grounded theory method, specifically with painting and discussion. The final objective of this thesis is to find out, who is the best, and the worst, possible teacher for...
Klíčová slova:
1. stupeň; autorita pedagoga; ideální učitel; interakce pedagoga se žáky; osobnost učitele; potřeby žáků; profese pedagoga; základní škola; elementary school; ideal teacher; pedagogue interaction with pupils; pedagogue profession; pedagoguec authority; primary education; teacher's personality; the needs of pupils