Original title:
Teorie zkušenosti zprostředkovaného učení ve výzkumu i praktických aplikacích
Translated title:
The Theory of Mediated Learning Experience in Research and Practical Application
Authors:
Machová, Šárka ; Morávková Krejčová, Lenka (advisor) ; Šírová, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje tématu teorie zkušenosti zprostředkovaného učení. V rámci literárně přehledové části jsou předloženy základní informace o přístupu R. Feuersteina a vymezení teorie zkušenosti zprostředkovaného učení. Dále jsou tyto teoretické poznatky doplněny o výsledky neurokognitivní a neurovědecké. Další kapitoly se věnují různým možnostem aplikace teorie zprostředkování, a to zejména u skupiny kulturně deprimovaných, poté v rodině, mezi vrstevníky a ve vzdělávání. Hlavní cílem této části práce je zmapování různých oblastí výzkumu a praxe, kde je teorie zkušenosti zprostředkovaného učení využívána. Z tohoto přehledu vyplynula absence vědecky podložených důkazů zaměřených na vztah učitel-žák. Cílem druhé části práce je zjistit působení MLE na vztah učitele a žáka z perspektivy žáka, která doposud nebyla u skupiny staršího školního věku zohledněna. K tomu účelu byl navržen kvantitativní výzkumný design založený na pozorování míry zprostředkování ve výuce a na dotazníkovém hodnocení interakce učitele a žáků. Klíčová slova: Teorie zkušenosti zprostředkovaného učení, Reuven Feuerstein, kulturní deprivace, interakce učitele a žákaThis bachelor thesis focuses on the Mediated Learning Experience theory (MLE). The main goal of this thesis is to map various areas of research and practice, where the MLE theory is used. Firstly, the literary review presents basic information on R. Feuerstein's approach and defines the Mediated Learning Experience. Furthermore, these theoretical findings are supplemented by neurocogotnive and neuroscientific results. Following chapters consider different potential applications of the Mediated Learning Experience theory, especially for the groups of culturaly depressed, then MLE in the family context, between the peers and also in the education. The research has shown that there is an absence of scientific evidence on MLE in a teacher-pupil relationship. The aim of the second part of the thesis is to investigate the influence of the MLE on the relationship between teacher and pupil from the persepctive of the pupil, as this has not yet been considered. For this purpose a quantitave research project based on an observation of the level of mediation used by the teacher and on a questionner that evaluates teacher-pupil relation has been proposed. Keywords: Mediated Learning Experience (MLE), Reuven Feuerstein, cultural deprivation, teacher student interaction
Keywords:
Mediated Learning Experience (MLE)|Reuven Feuerstein|cultural deprivation|teacher student interaction; Teorie zkušenosti zprostředkovaného učení|Reuven Feuerstein|kulturní deprivace|interakce učitele a žáka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100550