Název:
Sociální vztahy dětí v dětských domovech
Překlad názvu:
Social relations of foster home's children
Autoři:
Hroníková, Andrea ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce pojednává o problematice sociálních vztahů dětí z dětského domova. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou přiblíženy hlavní pojmy a témata, k nimž patří charakteristika dětských domovů, detailní popis života v dětském domově, včetně uvedení specifik dětí z dětského domova, se zřetelem k jejich emocionalitě a sociabilitě, a pozornost je věnována také zastoupení multikulturalismu v dětském domově. V praktické části je popsán výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jak jsou v dětských domovech rozvíjeny sociální vztahy mezi dětmi, jak děti tyto vztahy hodnotí a jakým způsobem je v dětském domově přistupováno k rozvoji etnické identity u dětí z odlišných kultur, než je kultura majoritní. Výzkum byl koncipován jako smíšený, proveden byl ve vybraném dětském domově ve Středočeském kraji. Výzkumu se zúčastnilo 50 dětí z tohoto zařízení, kterým byl administrován dotazník vlastní konstrukce, a též 8 vychovatelů ze zařízení, s nimiž byly vedeny polostrukturované rozhovory. Data získaná dotazníkovým šetřením byla analyzována pomocí základních statistických metod, k analýze dat z rozhovorů bylo užito otevřené kódování zakotvené teorie. V závislosti na cíl práce byly formulovány tři výzkumné otázky a tři výzkumné předpoklady, které ovšem nebyly potvrzeny. Výzkumem bylo zjištěno, že...The bachelor thesis refers to the issue of social relations in children's homes. The thesis is divided into two parts. The theoretical part is focused on the main concepts and topics, which include characteristics of children's homes, detailed description of life in a children's home and specifics of children from the children's home with attention to their emotionality, sociability and also to the representation of multiculturalism in children's homes. The practical part describes a research that aimed at the determination of how social relations are developed in children's homes, how children evaluate these relationships and what approach is used for developing ethnical identity of children from different cultures than the major culture. The research was conceived as a mixture of several methods and performed in a selected children's home in the Central Bohemia Region. The research involved 50 children who filled- in a customized questionnaire as well as 8 tutors who were interviewed with using semi- structured interview methods. The data obtained from the questionnaire were analyzed using basic statistic methods whereas the theory of open coding was used to analyze the interview data. According to the purpose of the thesis, three research questions and three research assumptions were formulated...
Klíčová slova:
Dětský domov; etnicita; multikulturalismus; sociální vztahy; vychovatel; ústavní výchova; Children's home; Ethnicity; Institutional Care; Multiculturalism; Social Relations; Tutor