Název:
Komunikační prostředky a jejich využití ve školách pro žáky se sluchovým postižením v Praze a Mnichově
Překlad názvu:
Means of communication and their use at schools for pupils with hearing impairment in Prague and Munich
Autoři:
Vybíralová, Marie ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená diplomová práce se věnuje tomu, jaké komunikační prostředky (znakový jazyk, znakovaný mluvený jazyk, psaná forma mluveného jazyka, prstová abeceda aj.) využívají pedagogové ve školách pro žáky se sluchovým postižením v Praze a Mnichově. Zajímají ji s tématem spojené vzdělávací přístupy, které školy, potažmo pedagogové zastávají a jaké komunikační prostředky při nich preferují. Pomocí metod pozorování a dotazníků chce zjistit, co nebo kdo vede pedagogy k právě zvoleným komunikačním prostředkům a jaký mají názor na vlastní komunikační kompetence. Kromě toho porovnává současnou situaci této problematiky na prvním stupni základních škol pro sluchově postižené v Praze a v bavorském Mnichově. První kapitola se věnuje tomu, jací žáci navštěvují školy pro sluchově postižené a jaké jsou možnosti komunikace. Druhá kapitola se zabývá přístupy ke vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Kromě základních přístupů (orální, totální, bilingvální) představuje i přístup popsaný americkým lingvistou D. A. Stewartem, který se podle něj vyvinul pro potřeby školní třídy. Před samotnou komparací výsledků výzkumného šetření jsou dvě kapitoly věnující se krátce popisu a historii (především té z pohledu komunikace) zkoumaných škol. Jedna kapitola se soustředí na školy v Praze, druhá na školy v Mnichově. Ve...The presented diploma thesis deals with the means of communication (sign language, signed language, written language, finger alphabet, etc.) used by teachers in schools for pupils with hearing impairment in Prague and Munich. The work is interested in the topic of related educational approaches, which schools, or teachers use, and what means of communication they prefer. Using observation methods and questionnaires, it wants to find out what or who leads the educators to the chosen communication means and what they think about their own communication competencies. In addition, it compares the current situation of this issue at the elementary schools for the hearing impaired in Prague and Bavarian Munich. The first chapter focuses on which kind of pupils are attending schools for the hearing impaired and what are the possibilities for communication. The second chapter deals with approaches to the education of pupils with hearing impairment. In addition to basic approaches (oral, total, bilingual) describes the approach by American linguist D. A. Stewart, which was developed for the needs of the classroom. Before comparing the results of the research, there are two chapters dealing briefly with descriptions and history (particularly from the point of view of communication) of the researched schools....
Klíčová slova:
komunikační prostředky; komunikační přístup; školy pro sluchově postižené; Žák se sluchovým postižením; communication approach; means of communication; Pupil with hearing impairment; schools for the hearing impaired