Název:
Aplikace paměťových technik do výuky na 1.stupni ZŠ
Překlad názvu:
Application of memory techniques to primary school instruction
Autoři:
Pok, Marek ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Voda, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Marek Pok Diplomová práce Abstrakt Aplikace paměťových technik do výuky na 1.stupni ZŠ Teoretická část práce je zaměřena na efektivní styly a metody výuky na 1.stupni základní školy. Je zdůvodněn význam a funkčnost paměti i využití paměťových technik pro podporu procesu učení žáků. Pozornost je věnována fungování paměti u žáků středního školního věku, kteří se stávají součástí empirického výzkumu. V teoretické části práci jsou předloženy koncepce výuky, učební styly, metody a strategie výuky, v rámci kterých je možné paměťové techniky využívat. Praktická část přináší pomocí experimentálního i observačního výzkumného procesu hlubší kvantitativní i kvalitativní poznatky o tom, jak probíhá pamětné učení žáků. Předmětem výzkumu je i samotný proces výuky, jehož cílem je posílit a upevnit dovednosti žáků paměťové techniky využívat. Na žáky středního školního věku je zaměřena pozornost především proto, že tato věková kategorie žáků již dokáže (na rozdíl od žáků na počátku školní docházky) přirozeně využívat záměrné zapamatování, selektování informací, asociační prostředí i logické souvislosti. Pamětové techniky (systém spojování a systém číselných tvarů) jsou v rámci výuky nabízeny žákům tak, aby je oni posléze mohli dle vlastního uvážení aplikovat a pomocí nich si pak učivo efektivně vybavovat, transformovat,...Marek Pok Dissertation Abstract Application of memory techniques to primary school instruction The theoretical part is focused on effective teaching methods to primary school instruction. There have been chosen styles, methods and strategies, which are suitable for using memory techniques. Attention is paid to the memory function of students (secondary school age), who become a part of the empirical research. The theoretical part will present the concept of teaching, learning styles, methods and strategies, which effective implement the memory techniques into this construction. The practical part brings using experimental and observational research process to define quantitative and qualitative results on the memory learning. The object of this research is the very process of education, which aims to consolidate memory techniques to effective learning skills. The attention to the middle school age pupils is focused especially of their ability (unlike students at the beginning of schooling) to use naturally intentional memorization, rationality, ambience association and logical connections. Due to memory techniques (bonding system and the system significant figures) students will aplicate information into the instruction so that they will be able to recall them effectively, transform them, interpret and use...
Klíčová slova:
1.stupeň ZŠ; děti středního školního věku; efektivní učení; paměť; paměťové techniky; výuka; effective learning; instruction; memory; memorytechniques; middle school age; primary school